جراحی انحراف بینی در اصفهان

تاثیر جراحی انحراف بینی بر تنفس

جراحی انحراف بینی در اصفهان یا سپتوپلاستی یک عمل پلاستیک ترمیمی است که برای اصلاح سپتوم بینی که به درستی شکل نگرفته است انجام می‌شود. این روش به طور کامل از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود، به طوری که هیچ برشی در پوست بیرونی قابل مشاهده نیست.

در طول این روش، بخش‌هایی که به شدت انحراف دارند از غضروف و یا استخوان سپتوم ممکن است به طور جزئی یا کامل برداشته شوند، یا ممکن است دوباره تنظیم شوند و دوباره در بینی قرار گیرند. مهم‌تر از همه، وقتی سپتوپلاستی به درستی انجام شود، هیچ تغییری در ظاهر خارجی بینی ایجاد نمی‌کند.

مشکل رایجی که باعث می‌شود بسیاری از بیماران به پزشک مراجعه کنند، انسداد بینی است. یکی از علل شایع انسداد بینی، انحراف تیغه بینی است. سپتوپلاستی یک عمل جراحی است که انحراف تیغه بینی را برطرف کرده و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشد.

جراحی انحراف بینی در اصفهان اغلب همزمان با جراحی بینی انجام می‌شود. اما بر خلاف عمل بینی، سپتوپلاستی شکل بینی شما را تغییر نمی‌دهد.

جراحی انحراف بینی چیست؟

سپتوم صفحه نازکی از غضروف و استخوان است که در خط میانی داخل بینی قرار دارد و بینی را به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌کند. جلوی آن را می‌توان در پایین نوک بینی احساس کرد. در بزرگسالان حدود 7-8 سانتی متر طول دارد.

در برخی از افراد تیغه بینی به یک یا هر دو طرف بینی خم شده یا منحرف می‌شود. این معمولا به دلیل آسیب قبلی بینی است، اگرچه ممکن است حتی بدون آسیب هم رخ دهد. زیرا سپتوم به طور طبیعی می‌تواند به این ترتیب رشد کند. اگر سپتوم زاویه‌دار به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است باعث مشکل در تنفس از طریق بینی شود. این را می‌توان با عمل جراحی به نام سپتوپلاستی اصلاح کرد که هدف آن صاف کردن سپتوم است.

انحراف تیغه بینی

چه کسی از جراحی انحراف بینی سود می‌برد؟

بسیاری از مردم با انحراف تیغه بینی متولد می‌شوند. همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از رشد طبیعی ایجاد شود، یا اگر آسیبی مانند شکستگی بینی داشته باشید، ممکن است رخ دهد. اگر یک یا چند مورد از مشکلات زیر را دارید برای ارجاع به جراح صورت یا متخصص گوش، حلق و بینی با پزشک مراقبت‌های اولیه خود صحبت کنید:

• مشکل در تنفس از طریق بینی
  • آپنه خواب
  • عفونت‌های مکرر سینوسی
  • خونریزی‌های غیر قابل کنترل بینی
  • آنوسمی کامل یا جزئی (ناتوانی در بویایی)
  • خرناس

انجام جراحی انحراف بینی در اصفهان در سن 17 سالگی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. استثنائاتی برای بیماران جوان‌تر با انسداد شدید بینی وجود دارد.

چرا باید جراحی تیغه بینی انجام دهم؟

اگر دچار انسداد بینی هستید و بهترین جراح بینی در اصفهان ارزیابی کرده است که انسداد به دلیل انحراف سپتوم است، احتمالا عمل جراحی کمک کننده خواهد بود. گاهی اوقات لازم است سپتوم خم شده صاف شود تا فضای بیشتری برای انجام سایر انواع جراحی ایجاد شود که رایج‌ترین نمونه آن جراحی آندوسکوپی سینوس یا FESS است.

در برخی موارد ممکن است انحراف تیغه بینی همراه با زاویه یا پیچ خوردگی در شکل بیرونی بینی وجود داشته باشد. در این موارد جراحی تیغه بینی ممکن است با جراحی برای تغییر شکل چارچوب خارجی بینی (سپتورینوپلاستی) ترکیب شود که می‌تواند همزمان انجام شود.

مزایای جراحی سپتوم

جراحی انحراف بینی در اصفهان یک روش جراحی کم تهاجمی است. مزایای جراحی سپتوپلاستی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

• بهبود جریان هوا و تنفس
  • بهبود حس بویایی و چشایی
  • سردردهای کمتر ناشی از عفونت سینوسی
  • کیفیت خواب بهتر
  • زهکشی بهتر حفره سینوسی

جراحی انحراف بینی در اصفهان چگونه انجام می‌شود؟

این عمل معمولا در حالت خواب و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد. همچنین سپتوپلاستی معمولا به طور کامل در داخل بینی شما انجام می‌شود و نباید هیچ جای زخم یا کبودی روی صورت شما وجود داشته باشد.

یک برش کوچک در قسمت داخلی بینی ایجاد می‌شود که از طریق آن می‌توان به تیغه بینی رسید و صاف کرد. این اغلب شامل برداشتن مقداری از غضروف و استخوان خم شده و انتقال بقیه سپتوم به وسط است. در پایان عمل از بخیه برای نگه داشتن همه چیز در جای خود استفاده می‌شود. گاهی اوقات یک برش کوچک در سراسر پوست در جلوی بینی بین سوراخ‌های بینی لازم است. این برش یا در موارد پیچیده یا وقتی که جراحی زیبایی بینی هم انجام می شود، بوجود می‌آید.

گاهی اوقات ممکن است نیاز به پیوند غضروف به بینی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آن مراجعه کنید.

جراحی انحراف بینی

بهبودی بعد از جراحی انحراف بینی در اصفهان

پس از جراحی سپتوپلاستی، اسپلینت‌ها در سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرند و باید تا چند روز بعد از عمل استفاده شوند. تورم جزئی و کبودی زیر چشم ممکن است رخ دهد. برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا چند هفته پس از جراحی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید، مانند:

• هنگام خواب سرتان را بالا بگیرید
  • اجتناب از تمرین و ورزش‌های تماسی
  • از دمیدن بینی خودداری کنید
  • هنگام کشیدن پیراهن‌ها روی سر خود برای لباس پوشیدن مراقب باشید

سیگار تاثیرات منفی بر بهبودی دارد، بنابراین شما باید حداقل 2 هفته قبل از عمل و حتی بیشتر بعد از عمل سیگار را ترک کنید. دود سیگار می‌تواند باعث دوره بهبودی طولانی‌تر، عفونت زخم و سوزش دردناک بینی شود. زیرا اکسیژن را محدود می‌کند.

جدول زمانی دوره درمان و بهبودی

قبل از عملدر طول 14 روز منتهی به عمل، از مصرف مسکن (مانند ادویل، ایبوپروفن، آسپرین) خودداری کنید زیرا این کار باعث کاهش لخته شدن خون می شود.
مدت زمان عمل30 دقیقه نهایت 2 ساعت
استفاده از داروی بیهوشیبیهوشی عمومی و موضعی
بستری شدن در بیمارستانسرپایی (مراقبت سرپایی، بدون اقامت شبانه)
آماده کاربعد از 7-10 روز
برداشتن آتل های سیلیکونیبعد از یک الی دو هفته
ورزشبعد از حدود 2 هفته

عوارض و خطرات سپتوپلاستی

جراحی انحراف بینی در اصفهان، مانند هر جراحی، خطر خونریزی، عفونت یا واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی را به همراه دارد. خطر سایر عوارض احتمالی وجود دارد:

• وجود علائم انحراف تیغه بینی
  • تغییر در ظاهر بینی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • کاهش حس بویایی
  • ایجاد کیسه‌های خون در داخل حفره بینی
  • بی‌حسی فک بالا

جایگزین‌های انجام سپتوپلاستی چیست؟

عمل صاف کردن انحراف تیغه بینی واقعا تنها در صورتی توصیه می‌شود که خمیدگی باعث انسداد بینی شود و انسداد به اندازه‌ای شدید باشد که در زندگی روزمره شما مشکل ایجاد کند. بنابراین، اگر سپتوم انحرافی دارید اما احساس می‌کنید که می‌توانید با تنفس محدود از بینی زندگی کنید، بهتر است آن را رها کنید و ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود. داشتن انحراف تیغه بینی به خودی خود یک بیماری جدی نیست و در صورت عدم درمان هیچ آسیبی به شما وارد نخواهد کرد.

گاهی اوقات، التهاب پوشش داخلی بینی (رینیت) ممکن است رخ دهد و می‌توان آن را با داروهایی از جمله اسپری‌های بینی استروئیدی درمان کرد. در این مورد با متخصص شما صحبت خواهد شد زیرا ممکن است درمان رینیت باعث بهبود کافی در تنفس بینی شما شود تا جراحی تیغه بینی غیرضروری شود.

چه تصمیم به انجام جراحی انحراف بینی در اصفهان داشته باشید یا نه، ممکن است در هر زمانی نظر خود را در مورد انجام این عمل تغییر دهید. همچنین، علائم می‌توانند با گذشت زمان تغییر کنند، که اغلب به دلیل بدتر شدن التهاب پوشش داخلی بینی است تا تغییر بیشتر در شکل تیغه بینی. این ممکن است باعث شود در آینده در صورت بدتر شدن علائم در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

هزینه جراحی انحراف بینی در اصفهان

هزینه سپتوپلاستی زیاد نیست. زیرا این عمل برای اهداف زیبایی انجام نمی‌شود. اما اگر سپتوپلاستی با عمل بینی اصفهان ترکیب شود، یعنی جراحی زیبایی هم انجام شود، در این صورت هزینه آن بیشتر می‌شود.

مهم است که به یاد داشته باشید که قیمت بخش مهمی از تصمیم شما است. اما نکته مهم‌تر انتخاب بهترین جراح بینی است که شهرت و تجربه بالایی داشته باشد.

خلاصه کلام

بینی یکی از مهم‌ترین اندام‌های حسی انسان است. نه تنها حس بویایی مهم است، بلکه تنفس خوب و شکل‌گیری کامل گفتار نیز به این معنی است که بینی باید به خوبی کار کند.

جراحی انحراف بینی در اصفهان منحصرا برای بهبود عملکرد عبور هوا به داخل بینی انجام می‌شود و یک “عمل بینی” نیست که به منظور بهبود ظاهر زیبایی بینی باشد. انحراف تیغه بینی می‌تواند تنفس از طریق بینی را دشوار کند و می‌تواند به عفونت سینوسی کمک کند.

دکتر آزاده خردمند غلب سپتوپلاستی را همراه با رینوپلاستی (به نام سپتورینوپلاستی) انجام می‌دهد تا از ظاهر و عملکرد کامل بینی شما اطمینان حاصل کند.