قرینه نبودن پلک بعد از بلفاروپلاستی از علت تا درمان

عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی جزء جزء یکی از عوارض بعد از عمل محسوب می شود که می تواند به عوامل مختلفی مثل نداشتن تجربه کافی جراح، پتوز، اسکار و … بستگی داشته باشد بروز چنین مشکلی بعد از عمل منجر به ایجاد عدم هماهنگی در چهره فرد می شود. قصد ما از نگارش این مقاله توضیحی در مورد علت ایجاد این عدم تقارن و راه های درمانی است پس برای کسب اطلاعات تا انتها همراه ما باشید.

علت عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی

علت عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی

 اگر پس از بلفاروپلاستی، پلک یک چشم بازتر باشد، ممکن است دلایل زیر باعث این اتفاق شده باشند:

✳️ خطای پزشکی

انتخاب یک پزشک ناشناس یا کم تجربه می‌تواند منجر به اشتباهات مانند برداشتن مقدار نامناسب از پوست، آسیب به عضلات و تاندون‌ها و بخیه‌های نادرست در جراحی شود.

✳️ ایجاد اسکار

اسکارها معمولا پس از چند ماه از بین می‌روند اما اگر به طور طبیعی بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کنید.

✳️ پتوز

پتوز یکی از دلایل اصلی عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی است که باعث افتادگی یک یا هر دو پلک می‌شود، گاهی ممکن است به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان انتقال یابد. تجمع مایع میان بافتی زیر سطح پلک ممکن است باعث ایجاد تفاوت قابل ملاحظه‌ای در ارتفاع پلک‌ها شود و در موارد شدیدتر باعث کاهش میدان دید می‌شود.

✳️ حالات چهره ناهموار

ممکن است ماهیچه‌ها در یک طرف صورت توسعه ‌یافته‌تر باشند که این مشکل پس از عمل آشکار می‌شود.

✳️ اختلاف در ساختار آناتومیکی پلک‌ها

تفاوت‌های طبیعی در اندازه و شکل پلک‌ها که بعد از عمل مشخص می شود.

✳️ عوامل محیطی

اشعه ماوراء بنفش و مصرف دخانیات هم منجر به افزایش شدت چین و چروک‌ها و همچنین عدم تقارن پلک بعد از عمل خواهد شد.

توجه داشته باشید که این فقط برخی از عواملی است که می‌توانند عدم تقارن پلک پس از بلفاروپلاستی را توجیه کنند. برای تشخیص دقیق و درمانی مناسب، توصیه می‌شود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. برای انجام جراحی پلک در اصفهان توسط دکتر آزاده خردمند با شماره 03136615699 ، 03133672336 تماس حاصل نمایید.

راه‌های درمان عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی

در صورتی که عدم تقارن پلک پس از بلفاروپلاستی خیلی زیاد باشد باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک با توجه به شدت عدم تقارن و علت آن، بهترین روش درمان را به شما توصیه خواهد کرد. در برخی موارد، ممکن است از روش‌های غیرجراحی برای درمان استفاده کرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تزریق فیلر

در این روش، موادی مانند هیالورونیک اسید یا کلاژن به منظور پر کردن چین و چروک‌ها و برجسته کردن قسمت‌های فرو رفته استفاده می‌شود.

تزریق بوتاکس

با استفاده از بوتاکس، عضلات صورت از کار می‌افتد. این فرایند منجر به کاهش چین و چروک‌ها و بهبود ظاهر پلک‌ها می‌شود.

لیزر درمانی

این روش با استفاده از لیزر برای تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست انجام می‌شود که بهبود ظاهر پلک‌ها و کاهش عدم تقارن را به ارمغان می‌آورد.

ماساژ

ماساژ پلک به منظور افزایش جریان خون و کاهش تورم و التهاب، بسیار مفید است.

در صورتی که روش‌های غیرجراحی مناسب نبودند یا نتیجه مطلوبی به همراه نداشت انجام جراحی ترمیمی توصیه می شود البته بایستی این کار بنا به تجویز پزشک انجام داده شود.

📌 بیشتر بخوانید: مراقبت های بعداز بلفاروپلاستی

تاثیرات روانی نامتقارن شدن پلک بعد از عمل

عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی می‌تواند تاثیرات روانی متنوعی را بر روی افراد داشته باشد. این تاثیرات شامل نگرانی‌های مربوط به ظاهر و تصویر بدن، حساس شدن به ظاهر خود، اضطراب اجتماعی، افسردگی، رفتارهای اجتنابی، تاثیر بر روابط، خودگویی منفی، مقایسه با دیگران و کاهش کیفیت زندگی می‌شود. لازم است به یاد داشته باشید که این تاثیرات ممکن است در هر فرد متفاوت باشد و بستگی به عواملی مانند شدت عدم تقارن، ادراک شخصی و تاب ‌آوری روانی دارد.

سوالات متداول

در چه شرایطی ممکن است پس از عمل بلفاروپلاستی عدم تقارن پلک رخ دهد؟

علل عدم تقارن پلک پس از عمل شامل بی تجربه بودن پزشک، مشکلات در پتوز پلک‌ها، تشکیل اسکار، تغییر نامتقارن شکل چهره و … باشد.

چرا بعد از عمل بلفاروپلاستی چشم نیمه باز می‌ماند؟

علت عدم تقارن چشم و نیمه باز ماندن آن به این دلیل است که در طول جراحی، پوست زیادی از ناحیه پلک برداشته شده است. این امر باعث می‌شود تا حرکت پلک مختل شده و چشم از حالت طبیعی خود خارج شود.

چه مدت برای رفع عدم تقارن چشم بعد از بلفاروپلاستی لازم است؟

معمولا برای برقراری تقارن چشم‌ها، زمانی در حدود 3 تا 6 ماه پس از عمل لازم است. اگر پس از این مدت هنوز تقارن چشم‌ها برقرار نشده باشد، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

دانستیم که ….

عدم تقارن پلک بعد از بلفاروپلاستی ممکن است به یک چالش در فرآیند بهبود تبدیل شود. اما باید به خاطر داشت که این اتفاق رایج است که با گذشت زمان و مراقبت مناسب بهبود می‌یابد. در صورت داشتن هر گونه سوالی در رابطه با این موضوع می توانید در قسمت انتهایی مقاله یعنی نظرات آن ها مطرح نمایید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *