عوارض جراحی زیبایی گوش

عوارض جراحی زیبایی گوش، خطرات و مشکلاتی هستند که کاندیدای انجام این جراحی را تهدید می‌کنند. این عوارض گاهی به صورت سطحی بوده و با انجام چند اقدام ساده می‌توان آن‌ها را برطرف نمود. در برخی شرایط میزان حاد بودن عوارض به حدی است که باید عمل‌های اصلاحی انجام شود. ولی دقت داشته باشید که با مراجعه به پزشک حرفه‌ای و کاربلد عوارض و مشکلات جراحی زیبایی گوش را به حداقل برسانید.

عوارض جراحی زیبایی گوش

عوارض جراحی زیبایی گوش

این عوارض و مشکلات مجموعه خطرات و معایبی است که جراحی اتوپلاستی به همراه دارد و در روند بهبود بخیه‌ها تاثیرات منفی خواهد داشت. این عوارض گاهی به اندازه‌ای شدت پیدا می‌کند که منجر به تورم و خونریزی می‌شود، البته درد ناشی از تورم و التهاب آن نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین عوارض و مشکلات اتوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ عفونت

یکی از مهم‌ترین و شاید شاخص‌ترین عوارض جراحی زیبایی گوش مربوط به عفونت است که مشکلات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت. این عارضه به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی و مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی ایجاد می‌شود. با مراجعه به پزشک متخصص می‌توان اطمینان حاصل کرد که در حین عمل کلیه اصول استریلیته رعایت شود، همچنین آنتی بیوتیک و پمادهای موثر نیز به درستی تجویز شود.

نکته: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید حتما به آن توجه شود، استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای شستشوی محل جراحی، زخم و بخیه‌ها است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید محل جراحی با آب تماس داشته باشد زیرا امکان بروز عفونت وجود دارد.

✳️ به جا ماندن جای بخیه

به جا ماندن جای بخیه‌ها می‌تواند یک عارضه جدی و نامطلوب به نظر برسد چا که ظاهر جذابی را به همراه نخواهد داشت. دقت داشته باشید که طی این جراحی، برای ثابت ماندن حالت گوش بخیه‌های اولیه محکم‌تر زده می‌شوند که ممکن است به سطح پوست نزدیک و منجر به بروز التهاب و تورم شوند.

✳️ نامتقارن شدن گوش‌ها

از مشکلات و عوارض جراحی زیبایی گوش می‌توان به نامتقارن شدن گوش‌ها در اطراف سر اشاره کرد که تاثیرات منفی در ظاهر افراد خواهد داشت. این عارضه به دلیل مراجعه به پزشک غیر حرفه‌ای رخ می‌دهد و علاوه بر ظاهر فرد در برخی اقدامات او مانند استفاده از عینک نیز تاثیرات منفی دارد. گاهی ممکن است پزشک در زمان جراحی توجهی به تقارن محل قرارگیری گوش‌ها نداشته باشد از همین رو برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی حتما تحت نظر یک جراح با تجربه عمل خود را انجام دهید.

✳️ تغییراتی در پوست اطراف گوش

طی عمل اتوپلاستی گوش‌ها به سمت سر و عقب کشیده، که باعث شده در نواحی پوست اطراف گوش و صورت حالت کشیدگی ایجاد شود. این تغییرات در روزهای اول بیشتر احساس می‌شود اما موقتی بوده و به مرور از بین خواهد رفت، البته باید اشاره کنیم که در برخی از مواقع این موضوع دائمی است.

📖 بیشتر بخوانید: ورم گوش بعد از اتوپلاستی

راه‌های کاهش عوارض جراحی اتوپلاستی

عوارض و مشکلات جراحی زیبایی گوش گاهی موقتی هستند و به مرور زمان با رعایت نکات و مراقبت‌های لازم، برطرف خواهند شد. در برخی شرایط مراجعه به پزشک غیر حرفه‌ای باعث دائمی شدن این عوارض و مشکلات خواهد شد. در هر حالت روش‌های زیادی برای کاهش عوارض جراحی زیبایی گوش وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح نحوه خوابیدن در دوران نقاهت
  • عدم مصرف دخانیات و الکل
  • استراحت کردن و محدود کردن فعالیت‌های بدنی سنگین
  • مراجعه به پزشک حرفه‌ای متخصص به منظور پیشگیری از بروز عوارض
  • استفاده از هدبندهای استاندارد و طبی برای کمک به ثابت ماندن حالت جراحی
  • رعایت تغذیه مناسب جهت بهبودی جای زخم و بخیه
  • مصرف کامل داروهای تجویز شده در ساعات مقرر

به خاطر داشته باشید که رعایت هر یک از نکات فوق تاثیر بسزایی در روند بهبود پس از جراحی و کاهش عوارض جراحی زیبایی گوش خواهد داشت.

سوالات متداول

مهم‌ترین خطرات زیبایی گوش کدام هستند؟

واکنش‌های آلرژیک، خونریزی شدید، درد غیر قابل تحمل، مشکلات در بخیه زدن و… از دیگر عوارض جراحی اتوپلاستی به شمار می‌آید.

عوارض جراحی اتوپلاستی در چه افرادی کمتر است؟

برخی افراد به واسطه داشتن شرایط مناسب جراحی، عوارض کمتری را متحمل می‌شوند. عدم مصرف دخانیات، نداشتن سوء سابقه بیماری، شرایط سنی مناسب (برای کودکان بیش از ۵ سال سن) از دیگر دلایل تاثیر گذار در نداشتن عوارض اتوپلاستی به شمار می‌آید.

چگونه می‌توان عوارض جراحی زیبایی گوش را به حداقل رساند؟

رعایت نکات قبل و بعد از جراحی تاثیر بسزایی در کاهش عوارض اتوپلاستی دارد، همچنین با مراجعه به پزشک متخصص می‌توان بهترین جراحی زیبایی گوش به منظور برطرف کردن مشکلات ظاهری آن را تجربه نمود.

چرا نمی توان چه مدت بعد از جراحی اتوپلاستی می توان استحمام کرد؟

تمام افرادی که جراحی اتوپلاستی را انجام می‌دهند، تا زمانی که روی گوش آن‌ها پانسمان می‌شود؛ نمیتوانند دوش بگیرند یا حمام کنند. توجه کنید که پس از برداشتن پانسمان نیز برای دوش گرفتن از آب ولرم استفاده کنید، دوش آب داغ تاثیرات منفی روی زخم و بخیه‌ها خواهد داشت.
پس از استحمام نیز حتما با یک حوله تمیز یا دستمال نرم گوش و اطراف آن را به خوبی و آرامی خشک کنید. تا بهبودی کامل از سشوار استفاده نکنید، به طور کلی تا پایان کامل دوران نقاهت و بهبودی بخیه‌ها به هیچ عنوان نباید اقداماتی که منجر به گرم شدن گوش می‌شوند را انجام دهید.

در نهایت…

عوارض جراحی زیبایی گوش با عدم رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل رخ می‌دهد، البته روش‌های زیادی برای پیشگیری یا کاهش این مشکلات وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل در مورد هریک از آن ها صحبت کردیم در صورت داشتن هر سوال دیگری می توانید آن ها در بخش انتهایی یعنی نظرات مطرح کنید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *