مراقبت های بعد از جراحی گوش

لازم است افراد برای کسب نتیجه ایدآل و مطلوب از جراحی زیبایی گوش نکاتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی گوش انجام دهند.  به طور کلی می توان گفت ؛ رعایت دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی ، می تواند شما را در بهتر سپری نمودن دوران نقاهت این جراحی و نیز تسریع روند بهبودی کمک کند ؛ لذا در مقاله حاضر به شرح مراقبت های بعد از جراحی پرداخته ایم.

امروزه به کمک جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی ، می توان ناهنجاری ها و دفرمیتی ظاهری گوش ها ؛ از جمله بزرگ بودن بیش از حد ، عدم تقارن ، برجستگی و مواردی از این قبیل را مرتفع نموده و فرمی متناسب و قابل قبول به آن ها بخشید. ناگفته نماند که تنها مهارت جراح ، تضمین کننده ماحصل جراحی نخواهد بود و افراد به منظور کسب نتایج ایده آل از اعمال جراحی موظفند مراقبت های بعد از آن را به درستی رعایت نموده و نسبت به آن ها بی توجهی نکنند.

چه بسا افرادی که به دلیل عدم رعایت صحیح و اصولی مراقبت های بعد از جراحی گوش ، نه تنها به نتایج رضایت بخشی دست نیافته اند ؛ بلکه با عوارضی نیز روبرو شده اند که گاهی اوقات این عوارض ، آن ها را مجبور به انجام جراحی مجدد و پرداخت هزینه های هنگفت نموده است.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های لازم بعد از جراحی گوش

  • تا چند وقت بعد از جراحی گوش ، خوابیدن صرفا به صورت طاقباز مجاز است و باید از خوابیدن به پهلو خودداری شود ، چرا که در این صورت گوش ها تحت فشار واقع خواهند شد و این اتفاق می تواند به تغییر فرم جدید گوش ها بیانجامد. ضمنا توجه داشته باشید که بعد از عمل اتوپلاستی ؛ اغلب توصیه می گردد در زمان خوابیدن زیر سرتان دو بالش قرار دهید و بدین ترتیب با بالاتر نگاه داشتن سر از حد بدن ، از تشدید تورم ناشی از جراحی بکاهید.
  • در صورتی که بعد از جراحی گوش ، متوجه ترشح خونابه و مایعات از گوش خود شدید ؛ هرگز نگران نشوید ، زیرا این اتفاق ، طبیعی بوده و در این زمان باید با پنبه آغشته به هیدروژن پراکسید ، موضع جراحی را تمیز نگاه دارید. البته ناگفته نماند که چنانچه میزان مایعات زیرپوستی و ترشحات موجود در زیر پوست افزایش یافت ؛ باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی گوش این است که باید به تغذیه توجه شود ؛ به طوری که تا چند روز پس از عمل ، نباید غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی دارند را مصرف نموده و تا چند مدت نیز باید مصرف نمک و ادویه ؛ بخصوص فلفل را به حداقل برسانید.
  • عموما 7 روز بعد از جراحی زیبایی گوش ، افراد می توانند فعالیت های روزمره را از سر گرفته و به محل کار خود بازگردند ؛ اما این به منزله مجاز بودن انجام فعالیت های سنگین نبوده و فرد باید غالبا تا 3 هفته پس از عمل از انجام هر گونه فعالیت فیزیکی شدید خودداری نماید.
  • مصرف دخانیات ؛ از جمله سیگار و قلیان تا 2 هفته بعد از جراحی گوش ، ممنوع است ؛ زیرا این موارد به دلیل اختلالی که در فرآیند اکسیژن رسانی ایجاد می کنند می توانند روند ترمیم زخم ها و بهبودی را با اختلال مواجه سازند.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت