راهنمای کامل مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

رعایت مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی برای بهبود سریعتر و جلوگیری از عوارض ناخواسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله مهم ترین آن ها شامل استفاده از کمپرس سرد، مصرف به موقع داروهای تجویز شده از سوی پزشک، محدودیت فعالیت ها و … می شود که در جلسه مشاوره با پزشک لیست کاملی از آن ها در اختیار شما قرار می گیرد.

6 نکته مراقبتی بعد از جراحی پلک

مهم ترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

در این بخش از مقاله به مهم ترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

✳️ کمپرس سرد

یخ به دلیل اثر سردی که دارد، می‌تواند عروق را تنگ کند و باعث کاهش جریان خون و تورم شود. زمان استفاده از آن بلافاصله بعد از عمل و در روزهای ابتدایی است ولی باید دقت داشته باشید که مستقیم روی محل جاحی قرار ندهید و آن را در داخل کیسه یخ یا دستمال قرار دهید تا از ایجاد آسیب به پوست چشم جلوگیری شود.

در خصوص مدت زمان انجام این کار باید اشاره کنیم که بهتر است 10 الی 15 دقیقه این کار را انجام دهید.

✳️ ماساژ چشم بعد از عمل پلک

پس از عمل پلک، ماساژ ملایم چشم می‌تواند به بهبود و راحتی منطقه چشم‌ها کمک کند. اما قبل از انجام هرگونه ماساژ، بهتر است از پزشک خود مشورت کنید زیرا هر فرد و هر عمل جراحی ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد.

دقت داشته باشید قبل از ماساژ حتما دست های خود را بشویید، با استفاده از انگشتان شست خود با حرکات نرم و مداوم از داخل به خارج، ماساژ ملایمی روی منطقه پلک‌ها انجام دهید دقت داشته باشید برای این کار به هیچ عنوان فشار زیادی را به محل جراحی وارد نکنید.

با انجام ماساژ، ممکن است راحتی و آرامش در منطقه چشم‌ها افزایش یابد. اما به هر حال، بهتر است پیش از شروع هرگونه ماساژ، نظر پزشک خود را جویا شوید.

✳️ تغذیه

پس از عمل بلفاروپلاستی و مرخص شدن از بیمارستان، بهتر است از مایعات بیشتر و غذاهای آبکی مانند سوپ استفاده کنید تا ضمن احساس سبکی بیشتر، برای جویدن غذاها به عضلات صورت خود فشار وارد نکرده باشید. همچنین مصرف آب و یا آبمیوه‌های تازه و طبیعی، کم آبی بدن را برطرف کرده و در عین حال، مواد معدنی ضروری را به بدن شما می‌رساند.

شما می‌‌توانید میوه و سبزیجات تازه را نیز، در روزهای بعدی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا افزون بر تامین آب بدن و دریافت ویتامین‌های مورد نیاز، اثربخشی داروهای مصرفی را افزایش داده و سرعت بهبودی خود را بالا ببرید.

علاوه بر تمامی مواد ذکر شده مانند هر عمل جراحی دیگری پس از انجام جراحی پلک در اصفهان باید به مدت حدود دو هفته از مصرف الکل و استعمال دخانیات خودداری کنید تا اختلالی در گردش خون و روند بهبودی زخم‌ها ایجاد نشود.

✳️ مراقبت از پانسمان

به منظور بهبود سریعتر و جلوگیری از عفونت بایستی تا حتما تمامی به پانسمان خود دقت داشته باشید. توجه داشته باشید که پانسمان را در روز عمل یا روز بعد از آن بر روی منطقه چشم‌ها قرار دهد. برای حفظ حمایت و محافظت مناسب از محل جراحی است که باید به دقت آن را بررسی کنید.

ولی قبل از لمس یا تعویض پانسمان، دستان خود را به دقت با آب و صابون بشویید و یا از محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید تا خطر ایجاد عفونت یا حتی بروز عوارض را به حداقل برسانید.

نکته: سعی کنید از فشار زیاد روی پانسمان یا ضربه‌زدن به آن را جلوگیری کنید چرا که این اقدامات می‌توانند منجر به خروج پانسمان و یا تحریک منطقه جراحی شوند.

با توجه به تمامی موارد گفته شده همواره به دستورات پزشک خود و هر گونه توصیه‌ای که دریافت کرده‌اید، پایبند باشید و اگر مشکلی را مشاهده کردید به ایشان اطلاع دهید.

✳️ محدودیت فعالیت

توجه داشته باشید که محدود کردن فعالیت ها بعد از عمل بلفاروپلاستی در بهبودی هر چه سریع تر از اهمیت بالایی برخوردار است پس حتما بعد از جراحی خود استراحت و خواب کافی داشته باشید همچنین بایستی از انجام فعالیت و ورزش های سنگین اجتناب نمایید و به هیچ عنوان در روز های ابتدایی خم نشوید.

در صورت بروز هرگونه علائم غیرمعمولی مانند خونریزی شدید، تورم غیرمعمول، درد شدید، تغییر رنگ یا علائم عفونت، باید به طور فوری به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی

✳️ مصرف دارو

دارو های تجویز شده از سوی پزشک بیشتر با هدف کنترل درد، التهاب و جلوگیری از ایجاد عفونت می باشد. در بعضی از مواقع با توجه به شرایط بیمار داروهای ضدتشنج، مکمل‌های غذایی، و داروهای مربوط به بیماری‌های مزمن برای شما تجویز شود که تمامی آن ها باید به موقع و سروقت مصرف شوند.

دقت داشته باشید که داروهای رقیق کننده بود می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد پس بهتر است مصرف آن را برای مدتی قطع کنید.

✳️ مراقبت از چشم‌

پس از ترخیص از بیمارستان از عینک آفتابی استفاده کرده تا از اشعه‌های مضر آن در امان بمانید همچنین ممکن است چشمان شما پس از عمل بلفاروپلاستی، به نور حساس شده باشد که باید با استفاده از عینک آفتابی در روزهای اولیه پس از جراحی، این حساسیت را مدیریت کنید. البته دقت کنید که نمی‌توانید لنز را جایگزین عینک کنید؛ چرا که استفاده از عینک محدودیتی نداشته اما حداقل به مدت دو هفته پس از جراحی بلفاروپلاستی، نباید از لنزهای چشمی استفاده کنید.

آرایش چشم بعد از بلفاروپلاستی را بهتر است به مدت دو هفته به تعویق بیاندازید. یکی از عوارض شایع بعد از عمل بلفاروپلاستی، خشکی چشم است که یک امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. پزشک معالج در این مورد، قطره اشک مصنوعی را تجویز کرده که با استفاده از آن طبق دستور پزشک، می‌توانید خشکی چشم ایجاد شده را به خوبی برطرف کنید.

دوران نقاهت بعد از عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

دوران نقاهت عمل بلفاروپلاستی، عموما در بازه زمانی بین یک هفته تا ده روز بوده و در صورت رعایت نکات مراقبتی و مصرف به موقع داروهای تجویز شده از سوی پزشک، این زمان کوتاه‌تر شده و فرد می‌تواند بهبودی کامل و نتیجه نهایی عمل بلفاروپلاستی را به خوبی مشاهده کند.

در واقع پس از گذشت یک هفته از جراحی پلک در اصفهان، جای بخیه‌ها به خوبی از بین خواهند رفت و نگرانی برای به جا ماندن آثار آن، نخواهید داشت. اما ممکن است بعد از عمل بلفاروپلاستی، اثرات جانبی شامل موارد گفته شده در زیر مشاهده کنید:

• حساس شدن چشم‌ها به نور
  • خشکی چشم و یا بروز آب مروارید
  • احساس درد و پف داشتن چشم‌ها
  • احساس دید دوگانه و یا تاری دید

سوالات متداول مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

چا باید بعد از عمل بلفاروپلاستی دراز کنید و چشم ها را پوشاند؟

پزشک شما ممکن است توصیه کند که چشم‌هایتان را به مدت محدودی پوشانده و دراز بکشید. این کار به کاهش تنش و فشار بر روی منطقه چشم‌ها کمک کرده و به بهبودی هر چه سریع تر کمک می کند.

چگونه از ایجاد عفونت بعد از بلفاروپلاستی جلوگیری کنم؟

از مهم ترین راه های جلوگیری از ایجاد عفونت می توان به استفاده از قطره‌ها یا پمادهای ضد عفونی کننده، رعایت بهداشت دست و جلوگیری از خراشیدن یا تماس مستقیم با چشم‌ها می‌شود. اگر هرگونه علائم عفونت مثل قرمزی، تورم، درد یا خروج مایع غیرمعمول را در طی دوره نقاهت مشاهده کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

تا چه مدت زمانی بعد از بلفاروپلاستی باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

این مدت زمان معمولاً تا چند هفته پس از عمل می‌تواند باشد.

در نهایت….

مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی شامل پوشاندن چشم‌ها در طول خواب، اجتناب از استفاده از آرایش، استفاده از عینک خورشیدی، خودداری از ورزش‌های سنگین، رعایت بهداشت دست می‌شود. مطابقت با دستورات پزشک، استفاده از داروهای تجویز شده و گزارش هرگونه علامت عفونت به پزشک نیز حائز اهمیت است.