معیارهای زیبایی بینی

به طور کلی زیبایی یک مفهوم کاملا نسبی است ، اما به رغم وجود این قضیه همواره برخورداری از هماهنگی و هارمونی منجر به افزایش زیبایی می گردد.

بینی به دلیل اینکه در مرکز چهره واقع شده است نقش بسزایی در زیبایی ایفا می کند و در صورتی که با سایر اجزای صورت توازن و تعادل داشته و در عین حال طبیعی باشد قطعا زیبایی فرد را دو چندان می کند.

در حال حاضر علم زیبایی شناسی ، معیارهایی را برای سنجش و ارزیابی زیبایی بینی معرفی نموده که در سراسر دنیا پذیرفته شده است و چنانچه بینی با این معیارهای معرفی شده مطابقت داشته باشد می توان آن را زیبا شمرد.

معیارهای زیبایی بینی

آیا برای زیبایی بینی استاندارد خاصی وجود دارد ؟

استاندارد زیبایی ، مفهومی علمی است. علم زیبایی شناسی برای دستیابی به این استاندارد ، به آنالیز چهره افرادی که از نظر اکثریت افراد جامعه زیبا تلقی می شوند پرداخته و به نتایجی دست یافته است.

در استاندارد زیبایی به دست آمده پارامترهایی اعم از سایز بینی نسبت به صورت ، زاویه میان بینی و پیشانی ، زاویه لب و بینی و نسبت سایز بینی به گونه ها با اعداد مشخصی تعیین شده اند.

سعی جراحان متخصص جهت عمل زیبایی بینی بر آن است که چهره افراد را به این استانداردهای تعیین شده نزدیک نمایند تا به این ترتیب پس از انجام جراحی زیبایی بینی از نظر اکثر افراد زیبا به شمار روند.

بنابراین با توجه به موارد فوق می توان بیان داشت که تجزیه و تحلیل آماری زوایای بینی و چهره که توسط اکثر افراد جامعه زیبا تلقی می شوند معیارهایی را برای جراحان بینی مشخص نموده اند که در سراسر دنیا مورد تایید است و در صورتی که جراح ، مبتنی بر این استاندارد ها بینی را تحت عمل جراحی قرار دهد منجر به کسب رضایت متقاضی جراحی بینی خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که در جراحی های زیبایی از جمله جراحی بینی ، باید به نظرات متقاضی عمل نیز توجه گردد و تا جایی که نظرات وی با استانداردهای تعیین شده جهانی مغایرت نداشته باشد به آن ها در حین جراحی بینی توجه شود.

معیارهای زیبایی بینی

تناسب اجزاء صورت

یک صورت فتوژنیک و استاندارد باید دارای سه تا ” یک سوم ” کاملا مساوی باشد.

در ذیل به این موارد اشاره می نماییم.

  1. فاصله رستنگاه مو تا ابروها
  2. ابروها تا قسمت تحتانی بینی
  3. از بخش تحتانی بینی تا زیر چانه

توجه داشته باشید که یک سوم بخش تحتانی چهره نیز تقسیم بندی دیگری دارد به نحوی که باید ناحیه تحتانی بینی تا بخش فوقانی لب بالا یک سوم کل این ناحیه را شامل شود.

بنابراین در صورتی که سایز یک سوم های صورت با هم برابر باشند ، چهره زیباتر به نظر می رسد و چنانچه چهره فردی با این یک سوم ها تعارض داشته باشد ، زیبایی چهره وی به چالش کشیده خواهد شد.

معیارهای زیبایی بینی

برخی از معیارهای زیبایی بینی و صورت

  • رابطه میان بینی با لب ها و چانه

در صورتی که یک خط عرضی از زیر چشم تا بالای سوراخ گوش در چهره متصور شویم ، سپس یک خط عمودی بر این خط ترسیم نماییم به نحوی که از جلوی لب فوقانی عبور کند ، لب پایینی می بایست نسبت به این خط 2 میلی متر عقب تر واقع شود.

در خانم ها چانه ، به میزان جزئی عقب تر از لب پایین قرار دارد و در آقایان به موازات لب پایین می باشد.

  • انحراف بینی

یک بینی استاندارد باید به گونه ای باشد که چنانچه از وسط پیشانی تا وسط چانه خطی ترسیم نماییم بینی دقیقا روی این خط قرار گیرد.

  • ارتباط میان بینی و چشم ها

بینی  استاندارد باید به نحوی باشد که چنانچه یک خط منحنی از زیر ابرو تا روی بینی در نظر بگیریم که این خط سپس تا نوک بینی امتداد بیابد ، بینی باید بدون هر گونه شکستگی قابل ترسیم باشد.

  • پهنای بینی

پهنای پایه یک بینی استاندارد و ایده آل برابر با فاصله میان دو چشم می باشد و همچنین پهنای بخش استخوانی بینی نیز 80 درصد پهنای پایه بینی است.

معیارهای زیبایی بینی

  • زاویه میان لب و بینی

مقصود از زاویه لب و بینی ، زاویه مابین خطی می باشد که بالا و پایین حفره بینی را به هم متصل می کند و در واقع خطی است که بر لب بالا عمود است.

این زاویه در خانم ها 95 الی 100 درجه و در آقایان 90 الی 95 درجه می باشد.

چنانچه در زیر بینی خطی رسم نماییم و سپس از نوک بینی خط دیگری به این خط متصل کنیم می بایست زاویه میان این دو خط بین 30 الی 45 درجه باشد.

  • بخش زیرین بینی

مطابق با معیارهای زیبایی بینی ، یک بینی مطلوب و زیبا می بایست به گونه ای باشد که اگر از زیر به آن نگاه کنیم قطر حفره های بینی دو برابر فاصله بالاترین قسمت حفره های بینی تا نوک بینی باشد.

  • ارتفاع بینی

منظور از ارتفاع بینی ، فاصله نوک بینی تا صورت است که باید حدودا 67 درصد طول بینی باشد.

  • پشت بینی

اگر از ریشه بینی تا نوک بینی خطی ترسیم نماییم بر اساس معیارهای زیبایی پشت بینی باید در بانوان 2 میلی متر عقب تر از خط ترسیمی و در آقایان منطبق بر این خط باشد.

در خاتمه لازم به ذکر است که علاوه بر معیارهای فوق ، معیارهای دیگری نیز وجود دارند که جراح بینی با توجه به تمامی این معیارها اقدام به جراحی زیبایی بینی می نماید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت