کاهش شنوایی حسی عصبی

کاهش شنوایی حسی عصبی در کودکان و بالغین علل متعددی دارد، در این مقاله می خواهیم به این عارضه ناگهانی در افراد بپردازیم. دکتر آزاده خردمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی می باشند و می توانند به شما در رفع این عارضه کمک بسیار زیادی کنند.

کاهش شنوایی حسی عصبی

این عارضه  در بیش از 30 دسی بل در سه فرکانس متوالی ذکر شده و در مدت زمان کمتر از 3 روز و در غیاب شکستگی جمجمه اتفاق می افتد. می توان گفت بروز این عارضه در هر 10 نفر از هزار نفر ممکن است به صورت شدید رخ دهد. در برخی از موارد افراد برای درمان به یک متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه نمی کنند به همین علت دلیل بروز آن ناشناخته است.

افرادی که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند اظهار می کنند در 90% مواقع دچار کاهش شنوایی یک طرفه شده اند. باید بگوییم برخی از افراد با کاهش شنوایی از خواب پریده اند، اما در مواردی نیز مشاهده شده که کاهش شنوایی طی چند دقیقه یا ساعت اتفاق افتاده است. از دیگر مواردی که بهتر است درباره کاهش شنوایی حسی عصبی بدانید این است که در 45 الی 60 درصد موارد بهبودی حاصل می شود و وسعت بهبودی به سن و شدت کاهش شنوایی بستگی دارد.

چه عواملی بهبود شنوایی را بدتر می کند؟

  1. هر چه میزان افت شنوایی در فرد بیشتر باشد امکان بهبود کامل آن کمتر می شود.
  2. افت بیشتر شنوایی در فرکانس های زیر نسبت به فرکانس های بم
  3. همراه بودن سرگیجه با کاهش شنوایی
  4. سن فرد بالای 40 باشد.
  5. تاخیر در شروع درمان
  6. کاهش افتراق کلمات در شنوایی سنجی

کاهش شنوایی حسی عصبی

دلایل کاهش شنوایی حسی عصبی چیست؟

همانطور که گفته شد در بسیاری از موارد نمی توان دلیل خاصی را برای این بیماری مشخص نمود که به آن کم شنوایی حسی عصبی با علت ناشناخته گفته می شود اما دلایل ذیل می تواند باعث بروز این نوع کاهش شنوایی شود:

  • دلایل عفونی مانند ویروس ها ، سیفیلیس ، مننژیت چرکی ، بیماری لایم و ایدز
  • دلایل تومورال مانند آکوستیک نوروما ، مننژیوما و غیره
  • برخورد ضربه سر
  • اختلالات سیستم عصبی
  • اختلالات عروقی
  • مصرف داروهایی که باعث آسیب به سیستم شنوایی می شود.
  • بیماری منییر
  • بیماری سارکوییدوز
  • بیماری MS

درمان بیماری کاهش شنوایی حسی عصبی

درمان این بیماری بر اساس علت ایجاد آن است. در رابطه با این بیماری با دلایل ناشناخته بهترین نوع درمان استفاده از کورتن می باشد كه به صورت خوراكي وتزريق اينتراتيمپانيك در چندنوبت كمك بسيار شاياني دربهبود بيماري ميكند.

همچنین در برخی از افراد استفاده از داروهای ضد ویروس نیز توصیه می شود که تاثیر آن در اغلب موارد اثبات نشده است. به این نکته مهم توجه کنید که شروع درمان کاهش شنوایی حسی عصبی بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که اگر فرد درمان را پس از 20 الی 30 روز آغاز کند احتمال پاسخ گویی به درمان به شدت کاهش می یابد.

کاهش شنوایی حسی عصبی

 

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت