کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی و علت آن

کوچک شدن چشم یکی از عوارض عمل بلفاروپلاستی است که در برخی موارد نیاز به درمان دارد. این مشکل ممکن است به دلیل تورم موقت بافت اطراف چشم و سایر دلایل مهم ایجاد شود و به عارضه‌ای ماندگار تبدیل گردد. بهتر است تمامی موارد لازم برای پیشگیری از کوچک شدن چشم بعد از عمل شناسایی شده و برای پیشگیری در دوران نقاهت در نظر گرفته شود.

کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

اغلب افراد بعد از عمل بلفاروپلاستی یا جراحی افتادگی پلک احساس می‌کنند چشم‌هایشان کوچک شده است. این گزارش در بیماران و زیباجویان رایج بوده و باعث نگرانی آنها می‌شود. عمل بلفاروپلاستی با عوارض موقتی نظیر تورم و کبودی همراه است که در دوره نقاهت بروز می‌یابند. در بیشتر موارد تورم ناشی از این عمل باعث می‌شود فرد احساس کند که چشم‌های او کوچک‌تر شده است. در این شرایط تورم طی دوران نقاهت از بین می‌رود و چشم‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

در برخی موارد علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی تنها از تورم ناشی از جراحی نشات نمی‌‌گیرد از مهم ترین دلایل ایجاد چنین مشکلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برداشتن بیش از حد پوست پلک باعث می‌شود چشم‌ها کوچک‌تر و گود افتاده‌تر می‌کند.
  • عدم دقت و مهارت پزشک
  • خونریزی، التهاب و آسیب به عصب‌های چشم
  • بروز مشکلات تکنیکال در حین جراحی
  • زخم‌های داخل چشم

آیا کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی قابل درمان است؟

پیشرفت علم پزشکی و تکنیک‌های درمانی امکان پیشگیری و درمان تمامی عوارض ناشی از عمل بلفاروپلاستی را میسر می‌سازد. کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی قابل درمان است ولی دقت داشته باشید که وابسته به علت آن است.

برای مثال اگر علت این اتفاق تغییرات در عضلات چشم باشد، ترمیم عضلات چشم با تمرینات چشمی و فیزیوتراپی امکان‌پذیر است همچنین مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی یکی از موثرترین راهکارها برای درمان کوچک شدن چشم بعد از این عمل است.

برخی از افراد ظاهر چشم‌های خود را با استفاده از لنز یا چشمکان مصنوعی بهبود می‌بخشند. در شرایطی که هیچ یک از راهکارهای فوق موثر نباشد؛ انجام جراحی تصحیحی برای درمان کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی تنها گزینه ی موثر است ولی توجه داشته باشید که انجام جراحی بیش از حد بافت لازم برای حفظ حجم چشم را از بین می‌برد پس برای پیشگیری از این اتفاق؛ بهتر است در انتخاب جراح دقت بالایی داشته باشید.

راه‌های جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی وجود دارد. ابتدا لازم است دلیل بروز این مشکل توسط پزشک ارزیابی شود یعنی ممکن است دلیل کوچک شدن چشم تورم ناشی از جراحی در دوره نقاهت باشد. در این شرایط استفاده از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن سر باعث کاهش تورم و کبودی و بازگشت حالت اولیه به چشم می‌شود.

ممکن است علت این تورم به دلیل عوارض واکنش به عمل جراحی باشد. برای جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از جراحی پلک در اصفهان بهتر است از یک جراح مجرب و دارای بورد راهنمایی بگیرید و حتما در مورد حساسیت ها و میزان انتظارات خود از عمل جراحی با ایشان صحبت کنید.

همچنین انجام دقیق و صحیح مراقبت‎های قبل و بعد از عمل از جمله مصرف برخی داروها، استفاده از قطره‌ها و پمادهای چشمی و اجتناب از مصرف برخی داروها و رفتارها از راه‌های پیشگیری از کوچک شدن چشم است. انجام برخی فعالیت‌های سنگین در دوره ریکاوری تا حد بسیار زیادی از بروز تورم و کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر تمامی موارد فوق، بهتر است با پزشک خود در مورد مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی مشورت کنید.

آیا کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی خطرناک است؟

خیر. کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی قابل درمان است و خطرات جدی را برای فرد به وجود نمی‌آورد.

در صورت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی باید چه کار کرد؟

بهتر است در صورت مواجهه با عارضه ی کوچک شدن چشم ناشی از عمل بلفاروپلاستی با پزشک خود صحبت کنید تا در ابتدا دلیل بروز آن ارزیابی شود و راهکار مناسبی برای درمان ارائه گردد.

در انتها

عمل بلفاروپلاستی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی است که شامل برداشتن پوست اضافی پلک است. یکی از عوارضی که بعد از این جراحی بروز می‌آید، کوچک به نظر رسیدن چشم‌ها است که رخدادی قابل درمان است. توجه به راهکارهای پیشگیری از کوچک شدن چشم بعد از عمل و دقت در انتخاب پزشک و جراح از مهم‌ترین پارامترها در حفظ زیبایی چشم و جلوگیری از کوچک شدن آنها است.