گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی از عوارضی است که می‌تواند ظاهر و نتیجه جراحی بلفاروپلاستی شما را خراب کند. بروز چنین مشکلی معمولاً به دلیل فرآیند بهبودی نامطلوب یا واکنش شدید بافت به جراحی ایجاد می‌شود. برای کاهش این عارضه، پزشکان معمولاً استفاده از کرم‌های ضد اسکار، ماساژ ملایم ناحیه و در موارد شدیدتر، تزریق کورتیکواستروئید را توصیه می‌کنند. اگر گوشت اضافه ایجاد شده برطرف نشود انجام جراحی ترمیمی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دلایل ایجاد گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

دلایل ایجاد گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی از عوارض بعد از این جراحی به حساب می‌آید که ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. این دلایل در هر فرد متفاوت هستند و باعث واکنش‌های خاصی در بدن می شوند از مهم ترین دلایل ایجاد گوشت اضافه عباتند از:

✳️ ترمیم نادرست جای اسکار

برای انجام جراحی بلفاروپلاستی نواحی مختلفی از پوست پلک برش خورده و سپس بخیه می‌شوند. بافت‌های زیر بخیه شروع به ترمیم شدن می‌کنند و اگر بخیه به نادرستی زده شده باشد احتمال این که گوشت اضافه بعد از جراحی به وجود بیاید بالا می‌رود.

✳️ عفونت

بعد از جراحی پزشک به شما توصیه می‌کند که از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا دچار عفونت نشوید. پس می‌توان نتیجه گرفت که این مشکل در افراد به ندرت رخ می‌دهد. معمولا عفونت در ناحیه موردنظر تورم ایجاد کرده و با آسیب به بافت پوست اسکار نیز به وجود می‌آورد. دقت داشته باشید این که از اسکار موجود گوشت اضافه ایجاد شود، احتمال بسیار کمی دارد.

✳️ تجمع مایعات لنفی و خونی زیر پوست پلک

اگر بعد از جراحی مایعات لنفی یا خونی زیر پوست پلک جمع شده و باعث ایجاد تورم  و کبودی شوند، نگران نشوید، چرا که یک موضوع کاملا طبیعی است و پس از مدتی به طور طبیعی رفع می‌شود. البته گاهی اوقات این مورد از بین نرفته و تورم آن به مدت طولانی زیر پوست باقی ماند، بهتر است که سریعا برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

درمان گوشت اضافه بعد از جراحی بلفاروپلاستی

با تشخیص گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی پزشک شما از راه‌های مختلفی برای درمان آن استفاده می‌کند که معمولا عبارتند از:

  • گاهی اوقات مصرف برخی از مواد غذایی مانند نمک بیش از حد می‌تواند تورم ایجاد شده در ناحیه پلک‌ها را تشدید کند. اگر بتوانید مصرف مایعات و نمک را کنترل کنید، کمک زیادی به از بین رفتن و جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه خواهید کرد.
  • برخی داروها به کاهش مایعات تجمع یافته و التهاب کمک می‌کنند در واقع داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و ضد آلرژی جزء این دسته به حساب می‌آیند.
  • فیزیوتراپی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به درمان گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی کمک کند. در این روش درمانی از ماساژ و تمرینات خاصی استفاده می‌شود تا جریان لنف و خون در ناحیه دور چشم بهبود یابند.
  • اگر هیچ کدام از روش‌های درمانی پاسخگو نباشند، پزشک از برخی مواد استفاده کرده تا با بهبود جریان لنف در زیر پلک بتواند ورم بعد از بلفاروپلاستی را کنترل نماید.

بیشتر بخوانید: قرینه نبودن پلک بعد از بلفاروپلاستی

راه‌های جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه بعد از جراحی پلک

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آِیا امکان پیشگیری و جلوگیری از گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله این امکان وجود دارد و فقط با عمل به توصیه‌ها و دستورات پزشک امکان پذیر خواهد بود که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • بعد از بلفاروپلاستی نباید فعالیت‌های سنگین انجام داد پس حتما استراحت کامل داشته باشید.
  • پزشک معمولا داروهای ضد عفونی را تجویز می‌کند که برای جلوگیری از عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تغذیه سالم کلید اصلی بهبودی پس از جراحی بلفاروپلاستی است که باید بدن خود را غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها کنید.
  • اگر پزشکتان تاید کند می‌توانید از کرم‌های ترمیم کننده برای جلوگیری از تحریک پوست و ایجاد گوشت اضافه استفاده کنید.
  • از دستکاری ناحیه جراحی شده اکیدا خودداری کنید.

سوالات متداول گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

آیا گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی در هم افراد به وجود می‌آید؟

خیر- این عارضه در برخی افراد به وجود می‌آید که می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌ها از ایجاد آن جلوگیری کنید.

گوشت اضافه بعد از جراحی پلک چقدر طول می کشد تا برطرف شود؟

با توجه به دلیل ایجاد شدن این عارضه، از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا این مشکل به طور کامل برطرف شود.

آیا کرم مرطوب کننده و ماساژ می‌توانند گوشت اضفه بعد از بلفاروپلاستی را از بین ببرند؟

بله تا حدی می تواند به برطف شدن آن کمک کند.

در نهایت…

در سال‌های اخیر جراحی بلفاروپلاستی در میان افراد رواج یافته است و با استفاده از آن پلک اضافه و افتادگی آن را  برطرف می‌کنند. گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی از جمله عوارضی است که بعد از این جراحی با آن مواجه می‌شوید که روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که در مورد هریک از آن ها صحبت کردیم. در صورت به وجود آمدن این مشکل هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *