آزمایشات قبل از جراحی بینی

آزمایشات قبل از جراحی بینی شامل چه مواردی بوده و انجام آن‌ها چه ضرورتی دارد؟ آیا برای آزمایش خون عمل بینی باید ناشتا بود؟ آیا انجام آزمایش ایدز قبل از عمل بینی ضرورت دارد؟ آزمایش های قبل از عمل بینی را چه مدت قبل از عمل باید انجام داد؟

عمل جراحی بینی و یا رینوپلاستی مانند هر عمل جراحی دیگری، نیازمند انجام اقدامات و آزمایشات مشخصی است که از سوی پزشک جراح برای بررسی وضعیت سلامتی و آمادگی جسمانی فرد، تجویز می‌شود. برای اینکه بدانیم قبل از عمل جراحی بینی چه آزمایشاتی ضرورت داشته و مراحل انجام آن چگونه است، در این مقاله با ما همراه باشید.

آزمایشات قبل از عمل بینی در اصفهان

آزمایشات لازم قبل از عمل بینی شامل چه مواردی است؟

آزمایشاتی که قبل از انجام عمل بینی تجویز می‌شود، قطعا برای هر فرد متفاوت بوده و به عوامل مختلفی مانند سن، سطح سلامتی، سوابق پزشکی، نوع جراحی بینی که قصد انجام آن را دارید و …، بستگی خواهد داشت. اما آزمایشاتی که در حالت کلی و به طور عمومی قبل از جراحی بینی برای بیشتر افراد مورد نیاز است، عبارت از موارد گفته شده در زیر:

  • آزمایش خون

آزمایش خون قبل از عمل بینی، یکی از آزمایشات ضروری بوده که انجام دادن آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و عواملی نظیر تعداد پلاک‌های خون، سطح الکترولیت خون، عملکرد تیروئید و … را مورد بررسی قرار می‌دهد. انجام این آزمایش ضمن آن که وضعیت کلی سلامتی فرد را مشخص خواهد کرد، نشان دهنده‌‌ی عملکرد ارگان‌های خاصی از بدن بوده و در صورت وجود عفونت نیز، آن را نمایان خواهد کرد.

  • سی تی اسکن از بینی

افزون بر لیست آزمایشاتی که انجام آن‌ها پیش از جراحی بینی ضرورت دارد، معایناتی نظیر سی تی اسکن بینی در صورت نیاز، انجام خواهد شد. به عنوان مثال در مواردی که فرد دچار گرفتگی بینی و یا شکستگی بینی شده و یا به عمل جراحی انحراف بینی و یا عمل قوز بینی نیاز دارند، عکس‌برداری سی تی اسکن از بینی او انجام شده تا پزشک بتواند به کمک آن، عمل بینی را با موفقیت پیش ببرد.

  • عکس برداری از قفسه سینه

افزون بر ناحیه بینی، ممکن است اندام‌های دیگری از بدن مانند قفسه سینه، نیاز به بررسی و انجام عکس برداری داشته باشد که در آن، مشکلات ریوی و تنفسی فرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. انجام چنین معایناتی برای افراد سیگاری، افراد دارای حساسیت‌های تنفسی، کسانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، ذات‌الریه و … را دارند، از ضرورت بیشتری برخوردار خواهد بود. همچنین ممکن است در صورت وجود اختلال تنفسی، عمل بینی به تعویق افتاده و یا امکان انجام آن با مشکل روبه‌رو شود.

  • الکتروکاردیوگرام

این آزمایش که به بررسی عملکرد قلب و ریتم آن می‌پردازد، غالبا برای افرادی با سنین بالا و یا دارای سوابق بیماری‌های قلبی، توصیه می‌شود. با انجام این آزمایش، پزشک از منظم و ثابت بودن ریتم قلب بیمار، اطمینان حاصل کرده و سپس برای انجام جراحی بینی، اقدام می‌کند.

  • تست بارداری

این تست نیز جهت اطمینان از باردار نبودن خانم‌ها انجام خواهد شد چرا که خانم‌های باردار، شرایط لازم برای انجام عمل بینی را نداشته و باید آن را به بعد از زایمان خود، موکول کنند.

  • آزمایش قند خون

افراد مبتلا به دیابت نیز، باید حتما آزمایش قند خون را انجام داده تا میزان قند خون و شرایط آن‌ها برای انجام جراحی بینی برای پزشک به خوبی مشخص شود. البته افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، با احتمال بیشتری ممکن است شرایط لازم برای انجام این عمل را نداشته باشند و در این مورد باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

  • آزمایش ادرار

عفونت‌های ادراری و کلیوی نیز، باید پیش از انجام عمل بینی بررسی شده که این کار از طریق آزمایش ادرار انجام می‌شود.

برای آزمایش خون عمل بینی باید ناشتا بود؟

برای آزمایش خون قبل از عمل بینی، مانند هر آزمایش خون دیگری باید به مدت 8 تا 12 ساعت ناشتا بوده و این آزمایش را با معده خالی و به صورت ناشتا انجام دهید.

آزمایشات قبل از عمل بینی چند روز قبل از عمل جراحی انجام می شود؟

پس از مشورت با بهترین جراح بینی در اصفهان برای انجام عمل بینی و نتیجه‌ای از عمل خود انتظار دارید، پزشک لیست آزمایشات و معاینات مورد نیاز را آماده کرده و انجام آن‌ها را برای شما تجویز خواهد کرد. بهتر است هر چه سریع‌تر و در مدت زمانی در حدود سه تا چهار هفته پیش از انجام جراحی، این آزمایشات را انجام داده و به همراه دیگر سوابق پزشکی خود، در اختیار پزشک‌تان بگذارید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *