نحوه استحمام بعد از جراحی بینی

یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل بینی که در نتیجه عمل و فرم بینی بعد از جراحی بسیار تاثیرگذار می باشد، استحمام بعد از جراحی بینی می باشد که باید نکات مراقبتی در این خصوص به خوبی توسط افراد رعایت شود.

نحوه-استحمام-بعد-از-جراحی-بینی

از آنجایی که بعد از جراحی بر روی بینی اسپلینت قرار داده می شود و بینی پانسمان می شود، بنابراین برای بسیاری از افراد این سوال پیش خواهد آمد که استحمام بعد از جراحی بینی و همینطور شست و شوی بینی بعد از جراحی به چه صورت باید انجام شود که در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه استحمام بعد از عمل بینی توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

نحوه شست و شوی صورت بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین دغدغه های افراد بعد از جراحی بینی، شست و شوی صورت به دلیل وجود پانسمان و اسپلینت داخل بینی می باشد، که در این بخش از مقاله به نحوه شست و شوی صورت خواهیم پرداخت.

توصیه می شود که برای پاک کردن صورت در روزهای ابتدایی از پدهای بهداشتی استفاده شود، و باید به این نکته توجه داشته باشید که این پدها نرم و ملایم باشند و در هنگام استفاده نیز به آرامی و ملایمت آن را بر روی صورت خود قرار دهند که این امر موجب خواهد شد تا پوست صورت دچار قرمزی و حساسیت نشده و همینطور به بینی آسیبی وارد نشود.

یکی دیگر از مواردی که برای شست و شوی صورت پس از جراحی توصیه می شود استفاده از مواد پاک کننده غیرصابونی و همینطور استفاده از مرطوب کننده های ضد حساسیت و بدون عطر می باشد و باید در روزهای ابتدایی تا زمان برداشتن پانسمان و اسپلینت و حدود 10 روز بعد از جراحی از شستن صورت با آب خودداری کنند.

نکات مهم نحوه استحمام بعد از عمل بینی

یکی از موضوعات مهم در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی این مورد می باشد که آیا می توان بعد از جراحی استحمام کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ممنوعیتی در خصوص استحمام بعد از جراحی وجود ندارد اما باید به محتاطانه استحمام انجام شود تا گچ روی بینی و پانسمان آن خیس نشود چرا که این موضوع در نتیجه جراحی بسیار تاثیرگذار می باشد. بنابراین توصیه می شود افراد تا دو روز بعد از جراحی از حمام کردن خودداری کنند. در ادامه نکاتی که باید در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی رعایت شود را بررسی خواهیم کرد.

  • در هنگام استحمام یک همراه داشته باشید تا به شما کمک کند.
  • در هنگام استحمام از آب ولرم با حرارت پایین برای جلوگیری از سرگیجه استفاده کنید.
  • از انداختن سر خود به سمت پایین خودداری کنید.
  • برای شستن بدن خود از دوش های تلفنی استفاده کنید.
  • از خیس کردن صورت خود خودداری کنید.
  • در هنگام شستن موهای سر خود بر روی صندلی نشسته و سر خود را برای جلوگیری از خیس شدن صورت به عقب خم کنید.
  • خودداری از استفاده به مقدار زیاد از مواد شوینده در هنگام شست و شوی سر
نکات-مهم-استحمام-بعد-از-جراحی-بینی
  • جلوگیری از بخار کردن و گرم شدن بیش از جد حمام برای پیشگیری از افزایش تورم و التهاب بینی
  • خودداری از وارد شدن ضربه به بینی در هنگام استحمام
  • زمان استحمام را کوتاه کنید.
  • بعد از استحمام خود را به طور کامل خشک کنید و برای خشک کردن بینی خود از هر گونه رطوبتی از حوله نرم و لطیف استفاده کرده و این کار را با ملایمت انجام دهید.

چه زمانی بعد از جراحی بینی می توان به راحتی استحمام کرد؟

همانطور که در بالاتر ذکر کردیم، استحمام بعد از جراحی بینی هیچ ممنوعیتی ندارد اما باید از خیس شدن صورت و گچ و پانسمان جلوگیری کرد. به طور معمول توصیه می شود که برای تسریع روند بهبودی و دریافت نتیجه مطلوب از جراحی افراد تا یک هفته از استحمام خودداری کرده و پس از برداشتن گچ و پانسمان روی بینی به طور نرمال به استحمام بپردازند.

ولی باید به این نکته اشاره کرد که زمان استحمام بعد از جراحی بینی به تشخیص پزشک متخصص و بهترین جراح بینی دراصفهان بستگی دارد و باید با جراح خود در این زمینه مشورت کنید.

در صورت خیس شدن پانسمان و چسب بینی در هنگام استحمام چه باید کرد؟

به طور معمول برای جلوگیری از خیس شدن پانسمان بینی توصیه می شود که افراد در هنگام استحمام تنها سر  بدن خود را شسته و از شست و شوی صورت و خیس شدن آن خودداری کنند. اما در صورت خیس شدن پانسمان روی بینی باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

بعد از برداشتن پانسمان افراد به راحتی می توانند استحمام کنند اما در این مواقع یکی از نگرانی های افراد در خصوص خیس شدن چسب بینی می باشد که باید در این خصوص گفت در صورتی که در هنگام استحمام چسب بینی نمناک شد باید بعد از حمام برای خشک کردن آن از سشوار با باد خنک استفاده کنند، و اگر به طور کامل چسب بینی خیس شد باید آن را برداشته و بینی را برای پاک شدن از چربی شست و شو داده و سپس بعد از خارج شدن از حمام دوباره بینی را چسب بزنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، استحمام بعد از جراحی بینی از اهمیت بسیار بالایی برای دریافت نتیجه مطلوب از جراحی و همینطور ایجاد فرم زیبا در بینی برخوردار می باشد . افراد باید از تمام نکات مربوط به استحمام بعد از جراحی بینی آگاه بوده و آن ها را به درستی رعایت کنند، در این مقاله ما تمام نکات مربوط به حمام کردن بعد از جراحی را بررسی کردیم امیدواریم که مفید واقع شده اشد.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *