تغذیه بعد از جراحی بینی

جراحی بینی یکی از جراحی‌هایی است که در اغلب موارد به دلیل زیبایی انجام می‌شود. و تحت بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، مدت زمان جراحی بین 2 تا 3 ساعت می‌باشد و چند ساعت پس از پایان جراحی در صورتی که شرایط عمومی بیمار مساعد باشد می‌تواند به منزل بازگردد.اما برای دریافت نتیجه مطلوب از جراحی مانند هر جراحی دیگری باید تا زمان بهبودی کامل رژیم غذایی خاصی را دنبال نمائید تا هم دوران نقاهت کوتاه‌تر شود و هم اینکه با آگاهی از موارد مهم تغذیه بعد از جراحی بینی عوارض را کاهش دهیم.

تغذیه-بعد-از-عمل-بینی

با توجه به اهمیت تغذیه در روزهای پس از جراحی بینی در ادامه‌ی این مقاله توضیحاتی در مورد رژیم غذایی پس از جراحی ارائه خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تغذیه در 24 ساعت اول پس از جراحی بینی

24 ساعت اول پس از جراحی بینی، بحرانی‌ترین دوره پس از جراحی می‌باشد که با عوارض ناشی از بیهوشی به همراه درد و تورم پس از جراحی می‌تواند موجب ناراحتی برای برخی از بیماران شود.

جهت جلوگیری از حالت تهوع در این دوره غذاهای سبک مصرف نمائید، مصرف هرگونه غذای دیرهضم می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی برای شما شود. پیشنهاد می‌شود رژیم غذایی خود را با مایعات و غذاهای مایع و نرم شروع نمائید.

تغذیه در هفته‌ی اول پس از جراحی

در روزهای اول پس از جراحی جهت جلوگیری از هرگونه فشار به فک که می‌تواند موجب فشار به بینی شود از خوردن غذاهایی که جویدن آنها سخت می‌باشد خودداری نمائید. پیشنهاد می‌شود غذاهای مایع و نرم مانند پوره سیب زمینی، سوپ، ماست، تخم مرغ، فرنی و سایر غذاهای مایع که احتیاجی به جویدن ندارد را مصرف نمائید.

تغذیه-در-هفته‌ی-اول-پس-از-جراحی

در طی این دوره هیدراته ماندن بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. سعی کنید به قدر کافی آب و آبمیوه‌های طبیعی مصرف نمائيد. میوه‌هایی مانند هندوانه و انگور که هم دارای آب فراوانی هستند و هم احتیاجی به جویدن ندارند می‌تواند از گزینه‌های مناسب جهت این دوره باشد.

جهت جلوگیری از یبوست و مشکلات معده سعی کنید میزان فیبر مصرفی را نیز افزایش دهید.

تغذیه در هفته‌ی دوم پس از جراحی

پس از طی شدن هفته‌ی اول و با باز شدن آتل و بخیه‌ها بسیاری از افراد می‌توانند رژیم غذایی سابق خود را شروع نمایند اما با توجه به اینکه پاسخ سیستم ایمنی بدن افراد مختلف می‌باشد باید با توجه به وضعیت گوارش خود و همچنین نحوه‌ی بهبود زخم‌های ناشی از جراحی، رژیم غذایی خود را انتخاب نمائید.

برخی از افراد ممکن است تا چند هفته در جویدن غذاهای سفت دچار مشکل باشند بنابراین لازم است که رژیم غذایی مایع را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهند.

غذاهای ممنوعه پس از جراحی بینی

همان طور که اشاره شد در روزها و هفته‌های اول پس از جراحی توصیه می‌شود که رزیم غذایی مایع و سبکی را در پیش بگیرید اما در این میان لازم است تا مصرف برخی مواد غذایی را تا زمان بهبود به طور کامل حذف نمائید. در ادامه لیستی از غذاهای ممنوعه ارائه می‌شود. پس با ما همراه باشید.

غذاهای-ممنوعه-پس-از-جراحی-بینی

الکل

مصرف الکل در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌نماید و موجب افزایش تورم بینی بعد از جراحی می‌شود. توصیه می‌شود از 24 ساعت پیش از جراحی از مصرف الکل خودداری نمائید زیرا می‌تواند در روند بیهوشی اختلال ایجاد نماید. بعضی بیماران پس از اتمام هفته‌ی اول و با بازگشت به رژیم سابق غذایی مصرف الکل را نیز آغاز می‌نمایند اما توصیه می‌شود تا زمانی که تورم بینی شما به طور کامل از بین نرفته است از مصرف الکل پرهیز نمائید.

غذاهای تند

مصرف غذاهای تند با اینکه فواید زیادی دارد اما در 24 ساعت اول پس از بیهوشی می‌تواند منجر به تهوع شود، همچنین جهت جلوگیری از هرگونه عارضه‌ی جانبی تا 1 هفته پس از جراحی از مصرف غذاهای تند خودداری نمائید.

نمک

مصرف غذاهای شور و پر نمک موجب افزایش تورم و التهاب می‌شود بنابراین توصیه می‌شود تا زمانی که به صورت کامل بهبود نیافته‌اید مصرف نمک در رژیم غذایی خود را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید.

مصرف هرگونه غذای سفت

غذاهای سفت و ترد مانند ته دیگ، گوشت، پیتزا  و سایر مواد غذایی علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی می‌تواند به فک و بینی آسیب وارد نمایند.

سیگار کشیدن

 سیگارکشیدن می‌‌تواند به گلو و بینی آسیب برساند، حتی سیگارهای الکترونیک و سایر مشتقات آن مانند قلیان و پیپ نیز اثرات منفی در دوران بهبودی پس از جراحی بینی دارد.

رعایت دستورالعمل‌های پزشک بعد از جراحی

تمام داروهای تجویز شده مانند مسکن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروها را بر طبق دستورالعملی که بهترین جراح بینی در اصفهان به شما ارائه داده است مصرف نمائید. دقت نمائید که مصرف برخی داروها باید پیش از غذا و یا با چند ساعت اختلاف پس از غذا مصرف شود. تمام این نکات را به خوبی رعایت نمایید تا از هرگونه عارضه‌ی جانبی در امان باشید و دوران نقاهت را به خوبی سپری نمائید..

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم آگاهی از موارد مهم در تغذیه بعد از جراحی بینی که یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد و در نتیجه آن بسیار تاثیرگذار می باشد، بنابراین توصیه می شود در دوران نقاهت برای جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه مشکلی و برای تسریع دوران بهبودی از یک رژیم غذایی مناسب پیروی شود و از مصرف غذاهای جویدنی و سفت که موجب فشار آوردن به بینی می شود در روزهای اولیه پرهیز شود، در این مقاله به طور کامل تمام نکات مرتبط با تغذیه بعد از جراحی بینی را بررسی  کردیم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول تغذیه بعد از جراحی بینی

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *