تورم بینی بعد از جراحی

در طی دوران نقاهت پس از جراحی بینی ممکن است با عوارضی مواجه شوید که برخی از آنها موقتی بوده اما تعدادی دیگر ممکن است تا ماه‌ها باقی بمانند و منجر به آزار شما شوند. یکی از این عوارض تورم بینی بعد از جراحی می باشد.

تورم-بینی-پس-از-جراحی

تمام افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند مشتاق هستند که هرچه سریعتر نتیجه‌ی جراحی را ببینند و گمان می‌نمایند که پس از باز کردن پانسمان و آتل می‌توانند فرم نهایی بینی خود را مشاهده نمایند اما در اکثر موارد این چنین نیست و باید هفته‌ها و گاهی ماه‌ها صبر نمایند تا بتوانند اندازه و فرم جدید بینی خود را مشاهده نمایند. علت اصلی این موضوع تورم و التهاب پس از جراحی می‌باشد.

دلیل تورم بینی پس از جراحی

پس از انجام هر جراحی، تورم به عنوان یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن در مقابله با آسیب وارد شده (برش‌های جراحی) ایجاد می‌شود، در واقع تورم یکی از نشانه‌های بهبود بدن پس از جراحی می‌باشد. پس از جراحی بینی با توجه به تغییراتی که در ساختار اسکلتی داخلی و بافت بینی وارد شده است همواره تورم وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل تورم پس از جراحی بینی، جمع شدن مایعات در زیر پوست بینی می‌باشد، در طی دوران نقاهت میزان جریان خون به بافت بینی افزایش می‌یابد تا روند بهبودی سریعتر انجام شود، در نتیجه تورم در این ناحیه کاملاً طبیعی می‌باشد.

مدت زمان باقی ماندن تورم پس از جراحی بینی

به طور میانگین 3 هفته پس از جراحی میزان تورم اطراف و داخل بینی به تدریج کاهش می‌یابد اما در اغلب موارد تا حدود 18 ماه پس از جراحی همچنان مقداری تورم به خصوص در نوک بینی، اطراف نوک بینی و پل بینی وجود خواهد داشت که به تدریج از بین خواهند رفت.

راهکارهایی جهت کاهش تورم پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی 2 نوع تورم شامل تورم اولیه و تورم ثانویه پیش می آید.

تورم اولیه در روزهای اول پس از جراحی آغاز می‌شود و حدود 2 هفته پس از جراحی به تدریج کاهش می‌يابد. تورم اولیه بخش عمده‌ی تورم پس از جراحی می‌باشد اما مقداری از تورم ممکن است تا ماه‌ها پس از جراحی وجود داشته باشد که به آن تورم ثانویه می‌گویند، میزان تورم ثانویه بسیار جزئي می‌باشد و با سرعت آرامی به تدریج محو خواهد شد.

کاهش-تورم-بینی-پس-از-جراحی

در ادامه راهکارهایی جهت کاهش تورم اولیه ارائه شده است که با رعایت آنها می‌توانید هرچه سریعتر فرم نهایی بینی خود را مشاهده نمائید.

سر خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن سر کمک می‌نماید که فشار وارد شده به صورت و بینی کاهش بیابد، هرچقدر فشار در این ناحیه کمتر باشد تورم در بینی سریعتر از بین می‌رود، بدین منظور توصیه می‌شود در هنگام نشستن سر خود را به پشتی مبل تکیه دهید و در هنگام خوابیدن در زیر سر خود چند متکای اضافه قرار دهید، بهترین زاویه‌ی سر جهت خوابیدن پس از جراحی بینی حدود 45 درجه می‌باشد. این شرایط تا حدود 1 ماه پس از جراحی و یا تا زمانی که احساس کنید تورم اولیه کاهش یافته است باید رعایت شود.

لازم به ذکر است که در طی دوران بهبودی از خم کردن سر، بلند کردن اجسام سنگین و یا هر فعالیت و حرکتی که منجر به افزایش فشار خون در ناحیه سر شود باید خودداری نمائید.

استفاده از کمپرس آب سرد

در چند روز اول پس از جراحی استفاده از کمپرس آب سرد می‌تواند در کاهش تورم بسیار کمک نماید. توجه نمائید که زمانی کمپرس آب سرد در کاهش تورم پس از جراحی بینی موثر می‌باشد که در طی روزهای اول استفاده شود در غیر این صورت تاثیر زیادی نخواهد داشت و تنها می‌تواند در کاهش درد موثر باشد.

به یاد داشته باشید که کمپرس آب سرد نباید مدت زیادی در اطراف بینی قرار داشته باشد و هر ده دقیقه باید آن را بردارید و پس از 10 دقیقه دوباره استفاده نمائید، می‌توانید روزانه چند نوبت از کمپرس آب سرد استفاده نمائید تا علاوه بر کاهش درد میزان تورم نیز کاهش بیابد.

اجتناب از فضای گرم

همان قدر که کمپرس آب سرد می‌تواند در کاهش تورم موثر باشد باید به این نکته توجه نمائید که آب گرم و یا هوای گرم می‌تواند تاثیر منفی در التیام تورم پس از جراحی بینی داشته باشد.

هوای گرم و آفتابی علاوه بر اینکه منجر به افزایش تورم می‌شود در ایجاد هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن نواحی برش) نیز نقش دارد، بنابراین در صورتی که در طی روزهای اول پس از جراحی مجبور هستید بیرون بروید بهتر است از کلاه‌های لبه دار استفاده نمائید یا از مکان‌هایی که نور خورشید در آنها مستقیم نمی‌تابد عبور نمائید.

همچنین حمام با آب گرم، حضور در سونا و جکوزی و تمام محیط‌هایی که دارای هوای گرم هستند در طی دوران نقاهت ممنوع می‌باشد زیرا می‌تواند منجر به افزایش تورم بینی شود.

رژیم غذایی کم نمک

نمک یکی از موادی است که با جذب آب و مایعات می‌تواند منجر به افزایش تورم شود بنابراین توصیه می‌شود رژیم غذایی خود را از 1 روز پیش از جراحی تا پایان دوران نقاهت کم نمک انتخاب نمائید.

سخن پایانی

مواردی که ذکر کردیم راهکارهایی جهت کاهش تورم بینی پس از جراحی بود اما به یاد داشته باشید برای مشاهده‌ی نتایج اصلی جراحی تا فروکش کردن تمام تورم‌ها باید صبر نمائید، بنابراین اگر از فرم نهایی بینی خود رضایت ندارید حدود 1 سال صبر کنید چرا که ممکن است پس از اینکه تمام تورم‌های بینی از بین رفت نظر شما نیز دستخوش تغییر شود.

در صورتی که تورم بینی شما با استفاده از این راهکارها و پس از دوران نقاهت از بین نرفت جهت رفع آن و برای بررسی به بهترین جراح بینی در اصفهان مراجعه کنید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *