جراحی بینی غضروفی در اصفهان

جراحی بینی غضروفی شامل بازسازی و شکل دادن به ساختارهای استخوانی و غضروفی بینی جهت بهبود ظاهر و یا عملکرد بهتر بینی می‌باشد.

بینی به دلیل حالت برجسته‌ای که دارد یکی از خصوصیات بارز چهره‌ی هر فردی می‌باشد و کوچکترین تغییر در اندازه و ظاهر آن می‌تواند تفاوت بسیاری در کل صورت ایجاد نماید.

در نژادها و قومیت‌های مختلف با بینی‌های متفاوتی روبرو می‌شویم، برخی از فرم‌های شایع بینی عبارتند از:

  • بینی گوشتی
  • بینی سربالا
  • بینی عقابی
  • بینی یونانی
  • بینی رومی
  • بینی گرد
  • بینی قوز دار
  • بینی آفریقایی
  • بینی شرق آسیا

ساختار بینی هر فردی از قسمت‌های مشابهی تشکیل شده است، قسمت بالای بینی معمولاً استخوانی بوده و قسمت پایین بینی عمدتاُ از جنس غضروف می‌باشد. در برخی نژادهای بیشتر قسمت‌های بینی از بافت گوشتی تشکیل شده است و در برخی دیگر از نژادها قسمت عمده‌ی بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است.

گوشتی بودن و یا غضروفی بودن بینی در نتایج جراحی بینی می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

جراحی بینی نژاد آسیایی با نژادهای غربی بسیار متفاوت می‌باشد. بیشتر آسیایی‌های تمایل دارند پل بینی و نوک بینی برجسته مانند غربی‌ها داشته باشند و به همین دلیل اقدام به انواع جراحی‌های زیبایی می‌نمایند.

غضروف مهم‌ترین ماده در انواع جراحی‌هایی بینی نژاد آسیایی می‌باشد. با پیوند غضروف می‌توان فرم‌های دلخواه بیماران را ایجاد نمود، برای افرادی که به میزان کافی غضروف در بینی ندارند از غضروف گوش و یا غضروف سایر قسمت‌های بدن استفاده می‌شود اما افرادی که دارای بینی غضروفی هستند معمولاُ احتیاجی به پیوند غضروف نداشته و جراحی بینی در این گروه از افراد با درصد موفقیت بالایی انجام می‌شود.

جراحی بینی غضروفی در اصفهان

دلایل جراحی بینی غضروفی

اکثر افراد بنا به دلایل زیبایی جهت جراحی بینی غضروفی اقدام می‌نمایند. اهداف این جراحی عمدتاُ کاهش اندازه‌ی بینی، شکل دادن به ساختار استخوانی و غضروفی بینی، برداشتن قوز بینی، برطرف کردن انحراف بینی و کوچک کردن حفره‌های بینی می‌باشد.

برخی از افراد نیز جهت بهبود عملکرد تنفسی برای جراحی بینی غضروفی اقدام می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: پیوند غضروف در جراحی بینی

مراحل جراحی بینی غضروفی

  • مشاوره با جراح

در طی جلسه‌ی مشاوره، بهترین جراح بینی در اصفهان ابتدا به بررسی و معاینه‌ی فیزیکی بینی می‌پردازد. ممکن است لازم باشد تصاویر رادیوگرافی و یا تصاویری از بینی جهت مقایسه نتایج قبل و بعد جراحی تهیه شود.

هرگونه جراحی بینی قبلی، سابقه انسداد و یا مشکلات دیگر سلامتی در این جلسه باید به پزشک اطلاع داده شود.

در جلسه‌ی مشاوره باید خواسته‌های خود از نتیجه‌ی جراحی را به پزشک به صورت دقیق بیان کنید، همچنین در مورد روش بیهوشی عمومی و یا بیهوشی موضعی از شما نظرخواهی خواهد شد.

  • روند جراحی

برش اولیه معمولاً در سمت زیرین بینی انجام می‌شود و سپس پوست بینی به سمت بالا برده می‌شود تا ساختار استخوانی و غضروف زیر بینی در دسترس جراح قرار بگیرد. با استفاده از ابزار جراحی ساختار اضافی غضروف برداشته می‌شود. جهت برداشتن غضروف بینی و فرم بخشیدن به آن از ابزاری به نام استئوتوم استفاده می‌شود.

هرگونه تغییر و اصلاحی که در ساختار داخلی بینی لازم باشد مانند صاف کردن سپتوم در مواردی که انحراف بینی وجود دارد، برداشتن شاخک‌های اضافی بینی، ترمیم حفره‌های بینی و یا فرم بخشیدن به بینی در این مرحله انجام می‌شود.

پس از اتمام جراحی بخیه‌هایی در قسمت داخل و خارج بینی انجام می‌شود، سپس پانسمان و آتل روی بینی قرار داده می‌شود.

نتایج جراحی بینی غضروفی به دلیل ساختار اسکلتی محکمی که دارد معمولاً با موفقیت بیشتری همراه می‌باشد. ایجاد فرم دلخواه بیمار متناسب با آناتومی چهره‌ی وی انجام می‌شود.

مراقبت های بعد از جراحی غضروفی بینی

در صورتی که تامپون‌هایی جهت جلوگیری از خونریزی داخل در داخل بینی قرار داده شده باشد پس از 24 الی 48 ساعت خارج می شوند.

آتل روی بینی باید حداقل به مدت 5 روز باقی بماند. بخیه‌هایی که در جراحی بینی استفاده می‌شود معمولاُ از نوع جذبی بوده اما در صورتی که احتیاج به کشیدن بخیه‌ها باشد معمولاُ همزمان با برداشتن آتل بخیه‌ها نیز خارج می‌شوند.

تورم بینی بعد از جراحی ممکن است تا چند هفته و چند ماه ادامه داشته باشد. در برخی از افراد تقریباُ 1 سال زمان نیاز می‌باشد تا تورم بینی به طور کامل از بین برود و ساختار جدید بینی نمایان شود.

مراحل بهبود در این نوع از بینی‌های با سرعت بیشتری انجام می‌شود. بینی‌های غضروفی معمولاُ پوست‌های نازکی دارند، نازک بودن پوست یکی از عوامل تاثیر گذار در کسب نتایج مطلوب و سرعت بخشیدن در روند بهبودی می‌باشد. نازک بودن پوست موجب می‌شود بافت پوست بینی سریعتر با فرم جدید بینی مطابقت پیدا نماید و همچنین از تشکیل اسکارهای پوستی جلوگیری می‌نماید.

بینی‌های غضروفی به دلیل ساختار محکمی که دارند نتایج مطلوبی را پس از جراحی بینی ارائه می‌دهند.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *