سن مناسب جراحی بینی

جراحی بینی بدون در نظر داشتن سن، جنسیت، فرهنگ و یا طبقه‌ی اجتماعی یکی از جراحی‌های محبوب در میان مردم تمام کشورها می‌باشد، در مورد محبوبیت این روش جراحی در کشور خودمان جای هیچ گونه بحث و تامل باقی نمی‌ماند، به طور حتم یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما جراحی بینی را انجام داده است و یا اینکه قصد انجام این جراحی را دارد. اما یکی از سوالاتی که اغلب افراد پیش از جراحی به آن فکر می‌کنند این است که سن مناسب انجام جراحی بینی چه سنی می‌باشد؟

سن-مناسب-جراحی-بینی

در ادامه‌ی این مقاله نگاهی به سن مناسب جراحی بینی و همچنین تفاوت دوران بهبودی و یا عوارض پس از جراحی در سنین مختلف می‌پردازیم تا بتوانید با دید بهتری جهت جراحی بینی اقدام نمائید.

سن مناسب جراحی بینی چه زمانی می باشد؟

با اینکه نمی‌توان یک عدد را به عنوان سن مناسب جهت جراحی بیان نمود اما متخصصین بازه‌ی سنی 18 تا 40 سال را به عنوان رنج سنی مناسب برای جراحی بینی در نظر می‌گیرند. در این بازه‌ی سنی افراد از لحاظ جسمی به بلوغ کامل رسیده‌اند و کاندید مناسبی جهت جراحی بینی می‌باشند. پوست بینی در این دوره از خاصیت ارتجاعی مناسبی برخوردار است و با تغییرات پس از جراحی به سادگی منطبق می‌شود، در عین حال عوارض پس از جراحی در این محدوده‌ی سنی به حداقل ممکن خود می‌رسد.

با این وجود در صورتی که بالای 40 سال دارید نیز می‌توانید جراحی بینی را انجام دهید فقط پیش از جراحی باید برخی معاینات و بررسی‌های خاص از جانب جراح برای شما انجام شود.

جراحی بینی پیش از 18 سال

عامل محدود کننده‌ی اصلی جهت جراحی بینی سن نمی‌باشد بلکه رشد استخوان صورت و بینی می‌باشد که معمولا تا پایان 18 سالگی همچنان ادامه دارد.

بهترین نتیجه از جراحی بینی زمانی حاصل می‌شود که رشد استخوان‌های بینی و صورت به پایان رسیده باشد. با اینکه اکثر نوجوانان در سنین نوجوانی از ظاهر بینی خود رضایت ندارند، تقریباً هیچ جراحی پیش از اینکه 90 درصد رشد استخوان‌ها کامل نشده باشد اقدام به انجام جراحی بینی نمی‌نمایند.

جراحی-بینی-پیش-از-18-سال

رشد استخوان‌ها در دختران کمی زودتر از پسران به پایان می‌رسند، در اغلب موارد یک دختر در سنین 15 تا 16 سالگی معمولاً به بلوغ کامل می‌رسد اما در پسران این سن بین 17 تا 18 سال می‌باشد. بلوغ و تکمیل شدن رشد استخوان‌ها با توجه به نژادهای مختلف و عوامل وراثتی در افراد متخلف متفاوت می‌باشد.

بعد از در نظر گرفتن رشد استخوان‌ها، باید به تغییرات احساسی که نوجوانان در طی دوران بلوغ تجربه می‌نمایند نیز توجه نمود. در اکثر موارد تصمیم جهت جراحی بینی برای نوجوانان تنها از روی حساسیتی می‌باشد که در این سنین نسبت به ظاهر خود دارند، بنابراین توصیه می‌شود تا رسیدن به سن قانونی و ثبات احساسی نوجوانان از انجام جراحی‌های زیبایی مانند جراحی بینی خودداری شود.

جراحی بینی بالای 40 سال

با اینکه پیشتر اشار کردیم سن مناسب برای جراحی بینی بین 18 تا 40 سال می‌باشد اما در صورتی که بالای 40 سال سن دارید نباید نگران این موضوع باشید، جهت جراحی بینی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد تنها باید ملاحظاتی پیش و پس از جراحی در نظر گرفته شود تا بتوانید به نتایج دلخواه دست پیدا نمائید.

جراحی-بینی-بالای-40-سال

برخی از مواردی که در جراحی‌های بالای 40 سال باید به آن توجه نمائید عبارت است از:

  • زمان بهبودی در افراد بالای 40 سال بیشتر می‌باشد. در واقع هر چقدر که سن شما بالاتر باشد سرعت بهبود زخم‌ها کاهش می‌یابد.
  • پس از 40 سال خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد بنابراین پوست بینی به راحتی نمی‌تواند با شکل جدید منطبق شود، بنابراین باید جراحی را انتخاب نمائید که از روش‌های مناسب جراحی متناسب با سن شما استفاده نماید تا پس از جراحی دچار اسکارهای پوستی نشوید.
  • با افزایش سن احتمال بروز عوارض بیهوشی نیز افزایش می‌یابد بنابراین ممکن است جراح روش بی‌حسی موضعی را جهت جراحی انتخاب نماید.
  • افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون و انواع مشکلات تنفسی و قلبی می‌باشند. بیماری‌های ذکر شده ممکن است به عنوان مانعی در مسیر جراحی بینی باشند. بنابراین پیش از انجام جراحی باید وضعیت سلامت عمومی شما توسط یک متخصص داخلی بررسی شود.

مشاوره جهت تشخیص سن مناسب جراحی بینی

برخی از افراد بین سنین 18 تا 40 سال ممکن است به دلیل برخی شرایط کاندید مناسبی جهت جراحی بینی نباشید، در مقابل ممکن است برخی از افراد بالای 40 سال بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشند بتوانند به سادگی جراحی بینی و عوارض پس از آن را تحمل نمایند.

بنابراین در صورتی که قصد جراحی بینی را دارید ابتدا لازم است به یک متخصص جراحی بینی که تجربه‌ی کافی جراحی در تمام سنین را دارد مراجعه نمائید و پس از بررسی شرایط خود اقدامات لازم جهت جراحی بینی را انجام دهید.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، یکی از دغدغه ی افراد سن مناسب جراحی بینی می باشد و بدین منظور باید جهت مشاوره به بهترین جراح بینی در اصفهان مراجعه کنند. اما در خصوص زمان مناسب جهت انجام عمل بینی باید گفت که بهترین سن برای انجام جراحی بینی در بازه سنی بین 18 تا 40 سال می باشد. ولی برخی از افراد با شرایط بدنی سالم و با مشورت با پزشک متخصص می توانند این جراحی را با سن کم تر از 18 و یا بالاتر از 40 نیز انجام دهند. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *