پیوند غضروف در جراحی بینی

پیوند غضروف به بینی

پیوند غضروف بدون شک مهم‌ترین ابزار در جراحی بینی است. بدون آن، تنها اقلیت کوچکی از بیماران می‌توانند به نتایج زیبایی رضایت بخش دست یابند‌. پیوند غضروف به بینی را می توان از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها برداشت. سپس تغییر شکل داد و در نواحی مختلف بینی قرار داد. این معمولا در طی جراحی بینی باز، جراحی زیبایی بینی ثانویه، جراحی بینی پس از ضربه ضروری است.

جراحی زیبایی بینی یکی از پیچیده ترین و پر طرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی است. و دلیل آن این است که بینی یک ویژگی برجسته صورت است که شامل بسیاری از بافت‌ها، انواع نقایص بالقوه و ساختار عملکردی مهمی است. اگرچه تکنیک های مختلفی در طی عمل بینی اصفهان استفاده می‌شود، اما یک تکنیک مهم وجود دارد که تقریبا در هر جراحی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد: پیوند غضروف به بینی.

غضروف چیست؟

غضروف یک ماده همبند است که در بسیاری از نواحی بدن یافت می شود. این یک بافت انعطاف پذیر و در عین حال سفت است که قسمت اعظم ساختار بینی را تشکیل می دهد. غضروف چیزی است که از دستگاه تنفسی پشتیبانی می کند و زیبایی بینی را تحت تأثیر قرار می دهد. غضروف و پوست قسمت اعظم بقیه این برجستگی را تشکیل می دهند.

هدف از پیوند غضروف در جراحی بینی

از آنجایی که غضروف در بینی بسیار زیاد است، جراحی زیبایی بینی شامل دستکاری غضروف های زیادی می شود. این اغلب مستلزم برداشتن غضروف از یک ناحیه از بدن و استفاده از آن در جراحی بینی برای حمایت یا شکل دهی مجدد بینی است. پیوند غضروف به بینی برای جراحان زیبایی بسیار با ارزش است و می توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد. پیوندهای طبیعی با استفاده از بافت خود بیمار به طور کلی ترجیح داده می شوند، زیرا نرخ عوارض و عفونت پایینی دارند در حالی که نتایج طبیعی را ارائه می دهند.

استفاده از پیوند غضروف در جراحی بینی

پیوندهای غضروفی

شکل‌ها، اندازه‌ها و اهداف مختلفی از پیوند غضروف به بینی وجود دارد. برخی از آنها صرفا ساختاری هستند، زیرا بینی برای عملکرد صحیح و حفظ جذابیت زیبایی نیاز به حمایت زیادی دارد. برخی دیگر ماهیت زیبایی بیشتری دارند و برای تغییر شکل بینی به ظاهری زیباتر استفاده می‌شوند.

منابع پیوند غضروف به بینی

سه ناحیه از بدن وجود دارد که می‌تواند غضروف مناسبی را برای جراحی بینی ایجاد کند و همگی مزایا و معایب خود را دارند.

غضروف تیغه بینی

 اولین و ارجح ترین منبع برای پیوند غضروف از خود سپتوم بینی است. این غضروف برای رینوپلاستی بهترین است زیرا بسیار شبیه بقیه غضروف‌های بینی است. می‌توان آن را از همان محل جراحی بینی برداشت کرد و نیازی به برش خارجی اضافی ندارد. اشکال غضروف تیغه بینی فراوانی آن است، فقط مقدار محدودی قبل از ضعیف شدن ساختارهای داخلی بینی در دسترس است.

اغلب اوقات، غضروف سپتوم برای استفاده در جراحی بینی در دسترس نیست. این معمولا در بیمارانی که قبلاً سپتوپلاستی انجام داده‌اند یا در افرادی که قبلا رینوپلاستی انجام داده‌اند، رخ می‌دهد. در جراحی ترمیم بینی در اصفهان، داشتن غضروف کافی برای انجام مانورهای اصلاحی مناسب می‌تواند ضروری باشد. در این سناریوها، مکان‌هایی غیر از سپتوم برای پیوند غضروف استفاده می‌شود.

غضروف گوش

اگر غضروف تیغه بینی کافی در دسترس نباشد، پیوند غضروف به بینی از منبع بعدی که گوش است و جراحان معمولاً به آن مراجعه می کنند. این غضروف انعطاف پذیر است و می تواند بدون تغییر قابل توجه در شکل گوش یا جای زخم قابل توجه برداشته شود. اشکال این نوع مواد دوباره فراوانی است.

نیاز به یک برش جداگانه دارد که اغلب در سطح پشتی گوش قرار می گیرد. غضروف به دست آمده از گوش معمولا کمتر از غضروفی است که از دنده به دست می آید. همچنین غضروف نیز شکل از پیش تعیین شده ای دارد که برای استفاده در جراحی بینی باید تنظیم شود.

غضروف دنده

غضروف دنده از طریق یک برش در جلوی قفسه سینه برداشت می‌شود. در مردان، برش معمولا روی دنده مورد نظر قرار می‌گیرد. در زنان، این برش می‌تواند در چین زیر سینه پنهان شود. معمولا برداشت مقادیر زیادی از غضروف قابل استفاده از طریق یک برش کوچک امکان پذیر است. غضروف را می‌توان به قطعات مستقیم حک کرد یا می‌توان آن را به قطعات کوچک و شکلی تبدیل کرد.

غضروف دنده قوی و فراوان است، اما برداشت می تواند باعث ناراحتی و زخم بیشتر برای بیمار شود. بدلیل احتمال تاب برداشتن و موارد دیگر کمتر ترجیح داده شده است، اما در برخی موارد می تواند بسیار مفید باشد.

ریکاوری برای هر یک از این مکان های برداشت چگونه است؟

بهبودی از برداشت غضروف سپتوم حداقل است. بهبودی مشابه بهبودی خواهد بود که از جراحی بینی شما انتظار می‌رود. نباید افزایش قابل توجهی در درد یا مدت زمان استراحت وجود داشته باشد.

برداشت غضروف گوش و پیوند غضروف به بینی نیاز به یک محل جراحی جداگانه دارد، بنابراین علاوه بر بینی، گوش نیز دردناک خواهد بود. درد معمولا کمتر از خود جراحی بینی است. باتوجه به مقدار غضروف برداشت شده، یک تکه گاز نورد شده کوچک در گوش قرار می‌گیرد تا فشرده سازی ملایمی ایجاد کند و به بهبودی کمک کند. این برای دوره‌های زمانی مختلف باقی می‌ماند، اما معمولا بیش از 1 هفته نیست.

برداشت غضروف دنده به طور کلی بیشترین درد را در بین این گزینه‌ها دارد. ماهیچه‌های دیواره قفسه سینه به دنده‌ها متصل می‌شوند. دستکاری این عضلات در حین عمل پس از عمل دردناک خواهد بود. این محل همچنین می‌تواند بعد از عمل به دلیل حرکت دیواره قفسه سینه در طول فعالیت‌های عادی دردناک‌تر باشد. سعی می‌شود با محدود کردن برش در حین عمل و با استفاده از داروهای بی‌حس کننده طولانی اثر، درد به حداقل برسد.

خلاصه کلام

پیوند غضروف به بینی یک ابزار ضروری در هر دو رینوپلاستی اولیه و ثانویه است و پیوندهای غضروفی از یک نوع یا دیگری تقریباً توسط تمام جراحان زیبایی بینی انجام می شود. در واقع، در قسمت پایین بینی، معمولا غضروف ضعیف و افتاده نوک بینی است که باعث می شود بینی جذاب نباشد. بدون توانایی تقویت و تغییر شکل چارچوب نوک بینی، تعداد کمی از بینی ها می توانند جذاب تر شوند.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *