کشیدن بخیه بینی بعد از عمل

یکی از اعمالی که بعد از جراحی بینی انجام می شود، کشیدن بخیه بینی می باشد که به یکی از نگرانی های افرادی که خواستار انجام این جراحی هستند، تبدیل شده است. باید در خصوص بخیه های بینی گفت که با توجه به نوع و روش جراحی پزشک متخصص از بخیه های مختلفی نظیر بخیه های جذبی و غیر جذبی استفاده می کند و کشیدن بخیه بینی بعد از عمل فقط مختص بخیه های غیر جذبی می باشد که در این مقاله به طور کامل در مورد انواع بخیه ها، نحوه کشیدن بخیه بینی و همینطور زمان کشیدن بخیه صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

کشیدن-بخیه-بینی-بعد-از-جراجی

انواع بخیه های جراحی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم با توجه به روش جراحی پزشک متخصص از دو نوع بخیه جذبی و غیر جذبی استفاده می کند که در ادامه این دو نوع بخیه را بررسی خواهیم کرد.

انواع-بخیه-های-جراحی

بخیه های جذبی

در مورد این نوع از بخیه ها باید گفت که همانطور که از نامش پیداست بعد از مدتی خود به خود جذب شده و از بین خواهد رفت و نیازی به کشیدن آن ها نیست، در صورتی که برش هایی داخل بینی ایجاد شده باشد برای بستن این برش ها به طور معمول از بخیه های جذبی استفاده می شود که بخیه های جذبی نیز خود دارای نخ و جنس نخ متفاوتی می باشند و زمان جذب این بخیه ها به این موارد بستگی دارد ولی به طور کلی از 7 روز تا سه ماه زمان جذب متغیر می باشد.

بخیه های غیر جذبی

این نوع از بخیه ها کشیدنی بوده و از نخ های معمولی که جنس نایلونی دارند در جراحی بینی استفاده می شود که به طور معمول رنگ آن ها آبی می باشد. بر خلاف بخیه های جذبی که برای برش های داخل بینی استفاده می شود از این بخیه ها برای بستن برش های خارجی و برش های روی پوست بینی استفاده خواهد شد.

زمان کشیدن بخیه بینی بعد از جراحی

یکی از دغدغه های افراد، زمان مناسب کشیدن بخیه بینی بعد از جراحی می باشد که باید به این نکته اشاره کرد که زمان انجام این کار به عواملی نظیر نوع جراحی و صلاحدید پزشک تعیین خواهد شد، اما به طور معمول پس از گذشت 5 الی 7 روز پس از جراحی باید برای کشیدن بخیه های غیر جذبی بینی اقدام کرده و به پزشک متخصص و بهترین جراح بینی در اصفهان مراجعه کرد، چرا که این کار حساس بوده و باید حتما توسط فردی ماهر و باتجربه انجام شود. در خصوص بخیه های جذبی نیز باید گفت که بعد از گذشت سه الی چهار هفته پس از عمل به خودی خود از بین رفته و نیاز به اقدام خاصی نمی باشد.

نحوه کشیدن بخیه بینی بعد از جراحی

در ابتدا وسایل مورد نظر برای کشیدن بخیه بینی ضدعفونی و استریل شده و سپس با آب گرم و شوینده مناسب مل بخیه تمیز شده و خشک خواهد شد و در نهایت نیز بخیه ها با ابزار مخصوص این کار توسط پزشک متخصص به آرامی خارج خواهد شد در حین کشیدن بخیه بینی امکان دارد برخی از افراد مقداری فشار جزئی را احساس کنند که طبیعی بوده و جای نگرانی نمی باشد.

نحوه-کشیدن-بخیه-بینی-بعد-از-جراحی

پس از خارج شدن و کشیدن بخیه بینی، ناحیه تحت جراحی و موردنظر با استفاده از یک پنبه الکلی تمیز خواهد شد، می توان از پماد آنتی بیوتیک نیز در ناحیه زخم و برش ها نیز استفاده کرد.

در صورتی که این عمل توسط پزشکی ماهر و باتجربه انجام شود هیچ گونه دردی را برای افراد در پی نخواهد داشت. اما در صورتی که توسط فردی بی تجربه این عمل انجام شود امکان دارد خونریزی و درد را به همراه داشته باشد.

باقی ماندن جای بخیه ها بعد از کشیدن

بسیاری از افراد از این بابت که جای بخیه ها بعد از کشیدن آن ها بر روی بینی باقی می ماند اظهار نگرانی می کنند. که در خصوص باقی ماندن جای بخیه ها باید گفت که به عوامل مختلفی از قبیل مهارت و تجربه جراح، نوع پوست، رنگ پوست، رعایت مراقبت ها و ….بستگی دارد که در ادامه در این مورد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

مهارت جراح

یکی از عامل های موثر در باقی نماندن جای زخم و بخیه بر روی پوست بینی مهارت جراح می باشد، بدین صورت که هرچه بخیه ها تمیز تر و با دقت تر توسط جراح بر روی پوست بینی زده شود، موجب باقی نماندن جای بخیه ها بر روی بینی خواهد شد.

نوع و رنگ پوست

افرادی که دارای رنگ پوست تیره ای می باشند احتمال اینکه جای بخیه ها بر روی پوست آن ها باقی بماند بیشتر است و همچنین افرادی که دارای وست ضخیمی هستند نیز امکان دارد دیرتر جای بخیه ها بر روی پوست آن ها خوب شده یا حتی جای بخیه ها بر روی بینی آنها بماند.

رعایت مراقبت ها

مراقبت هایی برای باقی نماندن جای بخیه ها وجود دارد که در صورتی که به درستی رعایت شود هیچ مشکلی برای فرد پیش نیامده و احتمال باقی ماندن جای بخیه ها نیز بسیار کم خواهد شد. یکی از این نکات مراقبتی استفاده از پمادهای تجویز شده توسط پزشک می باشد که باید سر وقت این پمادها بر روی ناحیه بخیه ها مالیده شود، هم چنین توصیه می شود که در این دوران افراد از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات و سیگار خودداری کنند.

سخن پایانی

همانطور که ذکر کردیم دو نوع بخیه بینی شامل بخیه های جذبی و غیرجذبی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل در مورد این دو نوع بخیه و زمان کشیدن آن ها صحبت کردیم و همچنین نحوه کشیدن بخیه بینی بعد از عمل را به طور کامل بررسی کردیم، به این نکته توجه داشته باشید که برای باقی نماندن جای بخیه ها تمام نکاتی که در این مقاله اشاره شد را به درستی رعایت کنید. در صورتی که قبل از زمان موعد کشیدن بخیه ها به پارگی نخ بخیه دچار شده باشید باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *