شست و شوی بینی بعد از جراحی

یکی از مواردی که در نتیجه و موفقیت جراحی بینی موثر می باشد شست و شوی بینی بعد از جراحی بوده که یکی از مراقبت های بعد از جراحی به شمار رفته و آگاهی از نحوه اصولی و درست شست و شوی بعد  از جراحی کمک بسیار زیادی به دریافت نتیجه مطلوب از جراحی و همینطور کاهش عوارض بعد از جراحی و تسر یع روند بهبودی خواهد کرد.

نحوه-شست-و-شوی-بینی-بعد-از-جراحی

انجام دادن درست و اصولی شست و شوی بینی بعد از جراحی منجر به جلوگیری از بروز عفونت و هم چنین خارج شدن لخته های خون موجود در بینی شده و با انجام آن می توان به بهبود تنفس بعد از جراحی نیز کمک بسیار زیادی کرد، در این مقاله به طور کامل برای آشنایی بیشتر شما نحوه درست و اصولی شست و شوی بینی بعد از جراحی را بررسی کره ایم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آیا میتوانیم بعد از جراحی بینی داخل بینی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن بینی بعد از عمل جراحی بینی نقش مهمی در بهداشت بینی دارد. اگر حداقل دوبار در روز بعد از جراحی بینی خود را تمیز کنید، حفره های بینی مرطوب می مانند و از التهاب و لخته شدن خون در داخل سوراخ های بینی جلوگیری می کنند. همچنین شست و شوی بینی بعد از جراحی بوی بد ناشی از خون خشک شده را از بینی شما از بین می برد و بوی بد را کاهش می دهد.

در هفته های اول بعد از عمل جراحی بینی، شست و شوی بینی باید در بازه زمانی 2 الی 4 ساعت یک بار انجام شود و بعد از آن هر هشت ساعت الی دوازده ساعت یک بار انجام می گردد و با گذر زمان استفاده از محلول های شستشوی بینی کاهش پیدا می کند.

نکات مهم در مورد شست و شوی بینی بعد از جراحی

  • به بینی فشار وارد نکنید
  • از استفاده از انگشت برای تمیز کردن بینی خودداری کنید.
  • اگرچه ممکن است در داخل بینی خود احساس گرفتگی کنید، اما آن را باد نکنید.
  • برای جلوگیری از خشکی بینی  بعد از جراحی از پماد و کرم استفاده کنید
  • تا چند روز بعد از جراحی مراقب باشید، هنگام تمیز کردن بینی جسم خارجی را وارد سوراخ های بینی نکنید

 تمیز کردن بینی بعد از عمل جراحی در چهار هفته اول به چه صورت است؟

در این بخش از مقاله نحوه شست و شوی بینی که یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد را در هفته های اول مختلف بررسی خواهیم کرد.

تمیز-کردن-بینی-بعد-از-جراحی

هفته اول

در هفته اول بعد از جراحی بینی، بینی بسیار مستعد است زیرا بخیه های آن خوب نمی شود و همچنان تامپون در داخل سوراخ های بینی وجود دارد. بنابراین فقط می توانید قسمت بیرونی بینی را با دستمال مرطوب یا پارچه نخی تمیز کنید.

هفته دوم و سوم

پس از برداشتن بانداژ ها و تامپون ها، می توانید بینی خود را با آب گرم بشویید. مراقب باشید پارچه یا حوله را روی دماغ خود نکشید. بنابراین، اگر هر شش ساعت سوراخ های بینی خود را با سرم نمکی 9 درصد بشویید، مفید خواهد بود.

هفته چهارم

در هفته چهارم بینی شما تقریبا به طور کامل بهبود یافته است و می توانید آن را با سرم نمکی و سرنگ شست و شو دهید. با این حال، باید مراقب باشید که سرنگ را بیش از حد به داخل سوراخ های بینی فشار ندهید، زیرا ممکن است به بینی آسیب برساند و نتایج نهایی جراحی تحت تاثیر قرار دهد.

شست و شوی صورت بعد از عمل بینی

شست و شوی صورت و بینی بعد از عمل جراحی می تواند وسوسه برانگیز باشد، برخی از دستورالعمل ها باید رعایت شود. اول از همه تا زمانی که آتل و تامپون در بینی شماست نباید صورت خود را بشویید. در عوض، می توانید صورت خود را به آرامی با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

در روز هفتم بعد از عمل، باند و آتل شما برداشته میشود بینی خود را با آب ولرم بشویید. برای شست و شوی سوراخ های بینی نیز باید از سرم نمکی یا اسپری بینی استفاده کرد. اما باید مراقب باشید در هفته اول بعد از عمل جراحی، هیچ گونه جسم نوک تیز مانند ناخن وارد بینی خود نکنید، زیرا موجب خونریزی و تورم می شود.

نحوه شست و شوی بینی با سرم بعد از جراحی

یکی از رایج ترین روش ها برای از بین بردن خون خشک داخل بینی محلول پراکسید هیدروژن است که از روز بعد از عمل قابل استفاده است. ابتدا یک سواب پنبه ای Q-tip را در داخل سوراخ های بینی بچرخانید تا خون خشک را از بین ببرد.

به این موضوع توجه داشته باشید که محلول پراکسید هیدروژن از عفونت جلوگیری نمی کند و نمی تواند همه ی باکتری های بیماری زا را از بین ببرد. بنابراین قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه-شست-و-شوی-بینی-با-سرم-بعد-از-جراحی

 نحوه شست و شوی بینی با محلول نمک و اسپری بعد از جراحی 

بینی را می توان با محلول  نرمال سالین یا اسپری سالین از روز بعد از جراحی بینی تمیز کرد. بیشتر جراحان استفاده از اسپری نرمال سالین را  چهار بار در روز و دو پاف در هر سوراخ بینی توصیه می کنند. اسپری نرمال سالین به مرطوب نگه داشتن بینی کمک می کند، خطر عفونت را کاهش دهد و از تشکیل لخته های خونی خشک جلوگیری می کند.

 چگونه بعد از جراحی بینی قسمت بیرونی بینی خود را تمیز کنیم؟

در بعضی از موارد، مخاط پوسته های سختی در اطراف بینی ایجاد می کند که ناخن یا جسم سخت نباید آن ها را جدا کند. برای تمیز کردن قسمت بیرونی بینی، باید دستمال یا حوله ای را در آب گرم خیس کنید و به آرامی روی بینی خود قرار دهید. 

تمیز-کردن-قسمت-بیرونی-بینی-بعد-از-جراحی

آب گرم باعث نرم شدن مخاط و کاهش تورم اطراف بینی می شود. همچنین می توانید از یک محلول استریل مانند الکل و یک پد پنبه ای برای تمیز کردن پوست بینی استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که تا زمانی که آتل روی بینی شما وجود نداشته باشته باشد، یعنی حداقل تا هفت روز نمی توانید سطح خارجی بینی خود را تمیز کنید. همینطور باید از اسکراب ها و پاک کننده های قوی پوست تا زمان بهبودی کامل بینی خودداری کرد.

 رفع گرفتگی بینی بعد از جراحی

انسداد بینی یکی از آزاردهنده ترین عوارض جراحی بینی است که می تواند فعالیت های روزانه شما را  در هفته های اول بعد از عمل مختل کند. با این حال، از قرار دادن اشیا در سوراخ های بینی خود برای رفع گرفتگی خودداری کنید، این کار می تواند ورم بینی را افزایش داده و دوره نقاهت را طولانی کند. علت انسداد بینی پوسته و مخاط نبوده و در درجه اول به دلیل تورم بینی می باشد.

 برای رفع گرفتگی بینی بعد از جراحی باید حوله ای را در آب گرم خیس کنید و به آرامی روی قسمت هایی که پوسته و انسداد ایجاد شده است قرار دهید. حوله مرطوب و گرم باعث نرم شدن پوسته ها و کاهش تورم می شود. همچنین می توانید سوراخ های بینی خود را با محلول نمکی بشویید یا از اسپری سالین برای کاهش گرفتگی بینی خود استفاده کنید.

 سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، شست و شوی بینی بعد از جراحی تاثیر به سزایی در نتیجه جراحی داشته و یکی از عامل های موفقیت جراحی بینی می باشد، بنابراین افراد باید با نحوه درست و اصولی شست و شوی بینی آگاهی داشته و آن را انجام دهند تا به بهترین نتیجه از جراحی خود دست یابند. به طور معمول نحوه شست و شو را بهترین جراح بینی در اصفهان بعد از جراحی در اختیار افراد قرار خواهد داد، اما در این مقاله به طور کامل نحوه شست و شوی بینی را در هفته های مختلف بعد از جراحی بررسی کرده و همچنین نکات مهم در این مورد را بیان کردیم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

دکتر آزاده خردمند

متخصص گوش، حلق و بینی فلوشيپ جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *